Canon Colorado 1650 med UVgel-blekk godkjent for 3M™ MCS™-garantiprogrammet

Canon meddeler at 3M har inkludert Colorado 1650 og UVgel 460-blekket i sitt 3M™ MCS™-garantiprogram. Godkjenningen er en bekreftelse på at produkter som er produsert på Colorado 1650 med UVgel 460 og 3Ms godkjente medier, oppfyller de høyeste kvalitetsstandardene. 3M MCS-garantien omfatter blant annet dekorprodukter til kjøretøyer, gulvdekor, skilt og plakater.

For å kvalifisere til godkjenning har Colorado 1650 og UVgel 460-blekket i kombinasjon med ulike 3M-medier, bestått en rekke krevende tester som er utført under 3Ms strenge testregime. Basert på den grundige testingen av de ulike blekk-, skriver- og mediekombinasjonene, inkludert 3Ms omfattende værslitasjetesting, gir 3M MCS-garantien både dekorprodusenter og deres kunder en bekreftelse og trygghet på at de produserte dekorproduktene vil fungere som forventet i hele sin levetid.

3M MCS-garantien regnes som faktisk bransjestandard og representerer den mest omfattende og komplette garantien for ferdige dekorprodukter. Garantien dekker blant annet falming, sprekker, avskalling, blemmer og misfarging i produktets beregnede levetid.

Bransjens mest produktive 64-tommers skriver, Canon Colorado 1650, bruker den unike UVgel-blekkteknologien som består av det beste fra ulike blekkteknologier. Dette inkluderer fargeomfanget og lysbestandigheten til blekk med miljøvennlige løsemidler, den raske tørketiden til lateksbasert blekk til innendørs bruk og den lave herdetemperaturen til UV. UVgel-teknologien byr også på unike muligheter som utskrift i matt og blank finish eller begge deler i samme utskrift.

UVgel-blekk gir luktfrie og svært slitesterke produkter som er sertifisert for innendørsbruk og har lang holdbarhet ved utendørs bruk. UVgel har allerede etablert seg som et bærekraftig og kostnadseffektivt alternativ til blekkteknologier basert på miljøvennlige løsemiddel og lateks. Dette gir kundene fordelen av null utslipp av flyktige organiske forbindelser (VOC), ingen skadelige luftforurensende stoffer og lavt gjennomsnittlig blekkforbruk på 6,4 ml/m2 på tvers av de over 2500 UVgel-maskiner som er installert på verdensbasis.

Woonsik Shim, Vice President, Graphics and Personal Auto Business, 3M Commercial Solutions Division, sier: «Hos 3M er vi stolte over muligheten til å tilby grafiske dekorprodusenter det største utvalget av førsteklasses utskriftsløsninger. Ved å utvide garantien gjennom vårt samarbeid med Canon styrker vi vårt kontinuerlige fokus på kvalitet og på at kundene våre skal lykkes, noe som i sin tur stryker markedets tillit til trykte dekorprodukter.»

Jennifer Kolloczek, European Planning, Marketing & Innovation Senior Director, Production Printing hos Canon Europasier,«UVgel-teknologien endrer måten storformatdekor og andre produkter produseres på. Med 3M MCS-garantien har vi passert nok en milepæl i vår langsiktige strategi for denne unike utskriftsteknologien. Gjennom samarbeid med sentrale bransjepartnere som 3M, fortsetter vi arbeidet vårt med å tilby virksomheter i dette spennende markedet et større utvalg av utskriftsteknologier og vise hvilken betydelig forskjell UVgel kan utgjøre.

Canon ser en rask vekst i bruken av selskapets Colorado-plattform og patenterte UVgel-teknologi, og investerte i 2020 i en ny toppmoderne blekkfabrikk ved hovedkvarteret sitt i Venlo i Nederland. Fabrikken er nå i full drift og øker produksjonskapasiteten kontinuerlig for å holde tritt med etterspørselen.

Canon jobber for øyeblikket med å lage nye etiketter og emballasje slik at Colorado 1650 og tilhørende UVgel 460b-blekk vil være tilgjengelig under 3M MCS-garanti fra 1. januar 2023. Da kan kundene registrere seg for å søke om 3M MCS-garantibevis for Colorado 1650 og UVgel 460-blekk.

Om Canon Norge

Canon Norge er landsdekkende med 320 medarbeidere, 9 regionale Canon Business Center, samt partnere. Canon er markedsledende innen både bildekommunikasjon og dokumentbehandling for både konsument- og bedriftsmarkedet.

Produkt- og løsningsporteføljen omfatter alt fra foto, video, skrivere og skannere til multifunksjons produkter, større produksjons- & fotoskrivere for det profesjonelle markedet, samt innovative digitale løsninger og tjenester.

Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Om Canon Europe

Canon Europe er EMEAs strategiske hovedkvarter for Canon Inc., en global leverandør av bildeteknologi og -tjenester. Canon Europe er representert i 120 land med rundt 13 500 ansatte, og bidrar til en fjerdedel av Canons globale inntekter årlig.

Ønsket om kontinuerlig innovasjon har gjort Canon ledende på utviklingen innen bildeteknologi siden etableringen i 1937. Selskapet har gjennom sin 80 år lange historie investert i de rette områdene og grepet vekstmulighetene. Fra kameraer til kommersielle skrivere, og fra konsulentvirksomhet til helseteknologi, beriker Canon liv og bedrifter med sin bildeinnovasjon.

Canons bedriftsfilosofi bygger på det japanske ordet «Kyosei»som betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode. I EMEA følger Canon Europe en bærekraftig forretningsvekst med fokus på å redusere egen miljøpåvirkning og samtidig støtte kunder til å redusere deres miljøpåvirkning, ved å bruke Canons produkter, løsninger og tjenester.

For mer informasjon om Canon Europe, se: www.canon-europe.com

Henning Hagelund