© Ronaldo Schemidt, Venezuela Crisis, Agence France-Presse

Canon gratulerer vinnerne av 2018 World Press Photo Awards og presenterer arrangementsprogram for 2018

Oslo, 26. april 2018 – Canon gratulerer Ronaldo Schemidt som vinner av årets pressefoto 2018. Ronaldos bilde viser en mann i flammer under de voldsomme sammenstøtene med opprørspolitiet under demonstrasjonene mot president Nicolás Maduro i Caracas i Venezuela.

Canon gratulerer også de åtte kategorivinnerne, deriblant Canon-ambassadørene Magnus Wennman, som gikk av med seieren i kategorien “People”, og Giulio Di Sturco som erobret andreplassen i kategorien “Contemporary Issues”.

World Press Photo Contest, som sponses av Canon for 26. år på rad, regnes som verdens mest prestisjetunge konkurranse for fotojournalister. Dommerne valgte ut årets pressebilde blant 73 044 innsendte bidrag fra 4 548 fotografer fra 125 land. Vinneren Ronaldo Schemidt får en pengepremie på 10 000 euro samt Canon-utstyr, Golden Eye Award og diplom.

– Vi er utrolig stolte over å støtte World Press Photo Foundation, som nå er inne i sitt 61. år. Det er en ære å kunne feire den fantastiske visuelle formidlingsevnen til fotojournalister som forteller historiene som må frem i lyset, sier Lee Bonniface, CIG Marketing Director hos Canon Europa. – Samtlige av de innleverte bidragene i årets konkurranse beviser fotojournalistenes utrettelige arbeid for å belyse de viktigste sakene og hendelsene i vår tid, uansett hvor krevende arbeidsforhold de jobber under. Jeg vil sende en takk til alle fotografene som deltok i konkurransen, og jeg vil oppfordre dem til å fortsette å fortelle de viktige historiene på en modig og kompromissløs måte i dag og i fremtiden.

I en undersøkelse som nylig ble utført av Canon Europa i samarbeid med World Press Photo, kom det frem at over halvparten (55 %) av de profesjonelle fotografene som ble spurt, rangerte “få frem et nytt perspektiv på en sak eller et problem” som den viktigste ingrediensen for vellykket visuell historiefortelling.

Canon er opptatt av fotojournalistikk og har et fullt program med ulike arrangementer de neste 12 månedene, blant annet:

20 ulike dagsfestivaler rundt i Europa med utstilling av de prisbelønte bildene fra World Press Photo og mulighet til å bli kjent med historiene bak bildene.

Canon støtter også i år Joop Swart Masterclass. I dette programmet får morgendagens lovende fotografer nyte godt av kunnskapen til erfarne fotojournalister og ledende aktører i bransjen.

På 2018 Visa pour I’Image Festival vil Canon igjen samle 200 studenter fra hele Europa til et tredagers actionfylt program for profesjonell utvikling. Workshopene holdes av Canon-ambassadører og andre profesjonelle i bransjen.

Du kan lese historiene bak World Press Photo Awards og interessante intervjuer med vinnerne i de ulike kategoriene på www.canon-europe.com/pro/events/world-press-photo/

Trond Gjertsen

Corporate & Marketing Communications Executive