FESPA 2019: Canon viser frem banebrytende innovasjoner innen storformatutskrift

FESPA 2019: Canon viser frem banebrytende innovasjoner innen storformatutskrift

På FESPA 2019 (14.–17. mai, München, Tyskland, stand B5-E30) viser Canon frem sine nyeste innovasjoner, noe som innebærer gir høyere margin og bedre drifteffektivitet for våre kunder.

Høydepunktene på Canons stand:

Den nylig lanserte Océ Colorado 1650 64 «roll-to-roll»-skriveren med Canon UVgel blekk og Océ FLXfinish teknologi

Océ Colorado 1640 med automatisert «print-and-cut» arbeidsflyt

Den første visningen av UV-planskriver-serien Océ Arizona 1300 på et internasjonalt arrangement

Océ Arizona 6170 med High Flow Vacuum (HFV) for presis posisjonering av krevende stive medietyper

Storformatskriveren imagePROGRAF PRO-2000 24" som bruker «Water Resistant Media»

Nye muligheter
Besøkende vil få se nye teknologier, kreative applikasjoner og sømløse arbeidsflyt. Disse er utviklet for å hjelpe kunder med å øke veksten gjennom forbedret produksjonseffektivitet og ved å differensiere produkttilbudet.

For å hjelpe kundene med å åpne opp for nye applikasjonsmuligheter, lanserer Canon også «roll to roll»- skriveren Océ Colorado 1650 på FESPA 2019. Den nye skriveren optimaliserer produktiviteten og ytelsen på selvklebende vinyl, veggdekorasjoner, lerreter, mykt skiltmateriale, front- og bakgrunnsbelyst grafikk, samt ikke-bestrøket papir. Skriveren har Océ FLXfinish-teknologi som gir kundene valget mellom matt eller glansmodus på samme medietype i en og samme maskin, uten å skifte blekk, noe som gir økt allsidighet.

Océ Arizona 1380 GT-modellen (en del av skriverserien Océ Arizona 1300) blir nå vist for første gang på et internasjonalt arrangement etter lanseringen i januar 2019. På FESPA 2019 blir det «live-printing» på UV-planskriveren av både stive og fleksible medier. Ved hjelp av Océ Touchstone vil man kunne produsere utskrifter med tekstur, pålitelig og kostnadseffektivt. Dette vil vise de besøkende hvordan de kan tilby sofistikert og brukervennlig utskrift, ved å legge til spennende taktile elementer for å oppnå høyere marginer. Océ Arizona 1380 GT drives av Océ Arizona Xpert, en unik programvareløsning som lar deg lage oppskrifter for komplekse prosjekter slik at tiden fra produksjon til leveranse blir kortest mulig gjennom økt effektivitet.

Operasjonell effektivitet
Med sin forpliktelse til å bidra til optimal driftseffektivitet, har Canon samarbeidet tett med etterbehandlingspartneren Fotoba. Sammen har de designet en ny, automatisk «print-and-cut»-løsning for «roll-to-roll»-applikasjoner. Denne er tilpasset UVgel-skriverne til Canon (Océ Colorado 1640 og 1650). Bygget på teknologien som tidligere ble vist på FESPA 2018, integrerer løsningen Océ Colorado, «roll-to-roll»-skriveren med Fotoba XLD-serien. Dette muliggjør automatisk etterbehandling av utskrifter, noe som innebærer produksjon av utfallende ferdig kuttede applikasjoner uten manuelle inngrep.

En automatisk mater fører utskriftsmaterialet fra skriveren og inn i kutteren. Dette gjør det mulig å fortsette kuttingen automatisk, og eliminerer manuelle operasjoner og nedetid på produksjonen – et vanlig problem ved manuell mating. Den operative hastigheten på 18 meter per minutt passer godt til den ultra-raske utskriftshastigheten til Océ Colorado-skriverne. Dette muliggjør enestående produktivitet for store utskriftsvolum, som for eksempel masseproduksjon av utfallende plakater.

For kunder som ønsker å effektivisere produksjonen av utskrifter på for eksempel bølgepapp og kryssfiner, blir Océ Arizona 6170 demonstrert med High Flow Vacuum (HFV). Dette holder materialet flatt til vakuum bordet, noe som reduserer forberedelsestiden for operatørene. Linket sammen med arbeidsflytprogramvaren Océ ProCut (Zünd), får de besøkende se hvordan automatisert kutting fjerner behovet for manuelle inngrep og samtidig øker produksjonen. På den måten kan ressurser brukes på andre områder.

Som en del av Canons omfattende storformat-portefølje, vil de som besøker standen også kunne se 24"imagePROGRAF PRO-2000 skrive ut både skilt, bannere, plakater, selvklebende grafikk og popup- displayløsninger på vannresistente medier. Ved bruk av Canons «Water Resistant Media», er det ikke behov for laminering, takket være laget bestående av et bindemiddel med lav vannoppløselighet. Med et utvalg av valgmuligheter som inkluderer matt polypropylen, selvklebende- og banner-vinyl, gjør «Water Resistant Media»-serien det enkelt, raskt og kostnadseffektivt for kundene å produsere innendørs- og utendørs trykk med varighet på opptil seks måneder.

På Canons stand kan de besøkende også utforske reklamegrafikk og butikkdekor-elementer laget for å støtte markedsføringen av «coffee table»-boken «Speed». Her vises hvordan printutskrift som del av interiørdekor, kan brukes til å skape gode opplevelser for sluttkundene på veien fra Point of Sale til handling. «Speed»-kampanjen tydeliggjør printutskriftens rolle som del av en lansering med flere kanaler.

– Leverandører av grafikk i storformat, fortsetter å lete etter nye måter å diversifisere, administrere og håndtere utviklende produktmikser og voksende volumer på. Med lanseringen av Océ Arizona 1300 tidligere i år og innføringen av Océ Colorado 1650 her på FESPA 2019, har vi fokusert på innovasjoner som takler disse utfordringene og hjelper kundene med å håndtere og stimulere vekst. Dette sier Michele Tuscano, Vice President, Large Format Graphics, Canon EMEA.

– På FESPA kan kundene med egne øyne se hvordan man skal oppnå effektiv drift med nye innovasjoner innen digital utskriftsteknologi, støttet av våre partnere for arbeidsflyt. Vi inspirerer besøkende med mulighetene som ligger i å ta eksisterende applikasjoner og omdanne dem til noe som gir enda mer verdi, for at det skal bli lettere for virksomheten å skille seg ut og ta bedriften videre, legger Tuscano til.

Henning Hagelund

Product Business Developer PPG _ Wide Format Group M: +47 918 05 748