World Press Photo 2018-nominert og Canon-ambassadør, Giulio Di Sturco – More Than a Woman

Fotojournalistikk: Hva skal til for å ta det perfekte bildet?

Oslo, 17. april 2018 – Canon presenterer resultatet av en undersøkelse om den visuelle historiefortellingens makt i dagens samfunn. Undersøkelsen som har tittelen “Visual storytelling: Getting the Shot”, viser hva profesjonelle fotografer mener er vellykket visuell historiefortelling, hva som skal til for å få det perfekte bildet og tanker om fotojournalistikkens fremtid.

Canon utførte undersøkelsen for å få innsikt i profesjonelle fotografers perspektiv og fremme deres lidenskap for historiefortelling. Undersøkelsen ble gjort i forbindelse med at Canon feirer 26 års samarbeid med World Press Photo, der vinnerne ble kunngjort 12. april 2018.

De viktigste ingrediensene for en vellykket visuell fortelling
Når deltakerne ble bedt om å rangere de viktigste ingrediensene for vellykket visuell historiefortelling, rangerte 55 prosent “få frem et nytt perspektiv på en sak eller et problem” som viktigst. Andre sentrale ingredienser for et vellykket bilde er at det vekker følelser (48 prosent), bygger på en sterk historie (31 prosent), forteller en ukjent historie (25 prosent) og har god komposisjon (24 prosent).

– Fotojournalister har alltid vært drevet av et sterkt ønske om å sikre seg “blinkskuddet” – en visuell historie som skaper debatt, inspirerer til handling og endrer folks perspektiv, sier Lee Bonniface, CIG Marketing Director hos Canon Europa. – Fortellinger belyser det vi ikke ser, og gir de stemmeløse en stemme. De forteller om realiteter vi ikke kan ignorere og utfordrer oss til handling. Vi berømmer fotografene som tøyer grensene for å formidle inspirerende, kontroversielle ogtankevekkende historier som fortjener oppmerksomhetens lys.

Hva ligger bak et blinkskudd?
Når de skulle vurdere hva som kreves for å få et blinkskudd, svarte 95 prosent av fotografene at forberedelse er alfa og omega – at de har gjort en grundig bakgrunnssjekk og tenkt gjennom visjon og vinkling.

I tillegg til grundig planlegging må fotografene kunne stole helt og fullt på at utstyret alltid fungerer og gir dem et best mulig bilde, slik at de ikke går glipp av et viktig øyeblikk. Over tre fjerdedeler av de profesjonelle fotografene i undersøkelsen (78 prosent) bruker fullformatkamera, og Canon er foretrukket merke blant nesten to tredjedeler (63 prosent). Fotografene svarte også at det er viktig med et kamera som er pålitelig (94 prosent) og intuitivt og enkelt å bruke (76 prosent).

Hvordan vet fotojournalister at de har blinkskuddet inne?
Over halvparten av deltakerne i undersøkelsen (56 prosent) svarte at de vet det rent instinktivt idet de har tatt bildet – det er en umiddelbar følelse.

Canon-ambassadør og World Press Photo 2018-nominerte Giulio Di Sturco er helt enig. – Du vet det med det samme du har trykket på utløseren. Du føler at alt er riktig plassert i bildet og først og fremst at du har fanget essensen i historien.

Fotojournalistikkens fremtid
Fotografene var delt i spørsmålet om fotojournalistikken fremtid. Over en tredjedel (37 prosent) mener vi får mer kvalitetsfotojournalistikk, og 45 prosent oppga vekst i sosiale medier og at det er enkelt å dele bilder og historier på nettet som hovedgrunnen til en slik vekst. Det var imidlertid 32 prosent som mente at det blir en nedgang i fotojournalistikken som følge av mer borgerjournalistikk (35 prosent), en tilbakegang i det tradisjonelle medielandskapet (26 prosent) og færre fotojournaliststillinger (20,5 prosent).

– Det er utrolig viktig at vi fortsetter å støtte dagens fotojournalister og legger til rette for morgendagens generasjon for å sikre at historiene som bør fortelles, fortsatt har en stemme, avslutter Lee Bonniface.

Respondentene oppgir også at teknologien blir en viktig del av visuell historiefortelling i fremtiden. Mens mange tror virtuell virkelighet (52 prosent) og utvidet virkelighet (49 prosent) kommer til å spille en rolle fremover, er det fremdeles 47 prosent av fotografene som ikke har utvidet utstyrspakken utover fullformat speilrefleks, objektiver og tilbehør. Fotografene er overbevist om at deres kunnskap og ferdigheter fremdeles vil være viktige til tross for tekniske fremskritt – 96 prosent sier at det alltid vil være behov for mennesker i den kreative prosessen.

Hvis du vil lese mer om fotojournalistikkens viktige rolle i dag og i fremtiden, kan du besøke:

www.canon-europe.com/pro/stories/future-of-photojourmalism

Canon Norge har rundt 350 medarbeidere og er representert ved 12 salgskontorer, derav 8 regionale Canon Business Center (CBC) som tilbyr lokale salgs- og supporttjenester. Hovedkontoret ligger på Holmlia i Oslo.

Trond Gjertsen

Corporate & Marketing Communications Executive