Store forventninger til 5G-nettet

Store forventninger til 5G-nettet

5G etterfølger 4G-nettet, som vi kjenner i dag. Mer enn bare et oppgradert nett med økt hastighet, representerer 5G-nettet en helt annen verden hva gjelder muligheter til å tilby nye tjenester via nettverksløsninger. Selvkjørende biler er ett eksempel på teknologi som behøver 5G-kapasitet for å kunne etableres i stor skala.

- Norge ligger langt fremme når det gjelder digitalisering og har i dag gode 4G-nett. 5G vil imidlertid åpne for en rekke nye bruksområder både for industri og for samfunnskritiske funksjoner som helse og transport. Både norsk industri, så vel som folk flest, kommer uten tvil til å merke 5G-overgangen i hverdagen, sier Johannes Aasheim, Vice President Telecom, i Capgemini Invent.

Capgemini Research Institute står bak 5G-rapporten som nå offentliggjøres. Undersøkelsene er gjennomført blant ledere i industriselskaper i en rekke land, inkludert Norge. Selskapene som deltok i undersøkelsen etterspør 5G og mulighetene teknologien åpner for. Mesteparten av selskapene planlegger å implementere 5G i løpet av to år, straks teknologien blir tilgjengelig. Den forestående 5G-utbyggingen må på plass for å ta digital transformasjon til neste nivå, viser rapporten.

Studien 5G in Industrial Operations: How Telcos and Industrial companies stand to benefit viser at 5G er den nest viktigste teknologien, etter cloud, for å muliggjøre neste fase for digital transformasjon. Produksjonsbedrifter forventer at teknologien skal føre til tryggere og mer effektiv drift. 5G åpner for et helt annet omfang og en vesentlig økt detaljeringsgrad. Overvåkning av produksjonslinjer i sanntid eller kameraoverføring i stor skala knyttet til brann, innbrudd og sabotasje er noen eksempler på hvordan 5G-teknologi kan brukes.

Rapporten er basert på svar fra ledere fordelt på over 800 industriselskaper og 150 ledere innen telecom i 12 ulike land. Noen av hovedfunnene er:

5G er en nøkkel i det digitale skiftet: Når vi spør ledere i store industriselskaper hvilken teknologi som blir viktigst for deres digitale skifte de neste fem årene, rangeres 5G som nummer to, kun slått av cloud-teknologi.

Industriselskaper ønsker rask implementering av 5G: Det er stor tillit til 5Gs potensiale, og nesten to tredjedeler av selskapene spurt (65 prosent) ønsker å ta i bruk 5G i løpet av de første to årene etter lansering. Tallet for de norske selskapene i undersøkelsen er 68 prosent. De største aktørene vil trolig implementere 5G raskere enn resten av industrien, viser undersøkelsen.

En tredjedel (33 prosent) av industriselskapene planlegger å søke om egen 5G-lisens: Ønsket om autonomi er blant de viktige driverne for etterspørselen etter private lisenser.

Sikkerhet og driftsfordeler motiverer implementeringen av 5G: Når selskapene blir spurt om årsaken til å investere i 5G, svarer mer enn halvparten at de ønsker sikrere prosesser (54 prosent), effektivisering av oppgaver/kostnadseffektivisering (52 prosent), med forventninger om at 5G vil bidra på områder som realtidsanalyse, videoovervåkning, fjernkontrollering av produksjon, kunstig intelligens, fjernoperasjoner gjennom AR/VR, og mye annet.

Industriselskaper er villige til å betale mer for de beste tjenestene: På tross av usikkerhet rundt utviklingstempoet, er selskapene som er spurt villige til å betale ekstra for bedre 5G-dekning. 72 prosent av industriselskapene er villige til å betale for hurtigere bredbåndshastighet og høyere kapasitet, mens kun 54 prosent av Telecom-operatørene tror det er en ekstra betalingsvillighet for dette.

Metode

The Capgemini Research Institute har i tett samarbeid med Capgemini Invent utført en spørreundersøkelse blant over 800 ledere fra industriselskaper. Respondentene kom fra 12 ulike land – Belgia, Canada, Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Norge, Sør-Korea, Spania, Sverige, Storbritannia og USA – og fra en rekke ulike sektorer: luftfart & forsvar, flyplass og jernbaneoperatører, bilindustrien, kjemi, forbrukervarer, energi & hvitevarer, industrielle maskiner, logistikk, medisinsk utstyr, farmasi og semikonduktør og Hi-tech Manufacturing. Instituttet utførte også en undersøkelse blant 150 Telecom-ledere fra disse 12 landene og gjennomførte mer enn 20 enkeltintervjuer med industri- og Telecom-ledere.

Som en global leder innen konsulent- og teknologitjenester og digital transformasjon er Capgemini i forkant av innovasjon gjennom å hjelpe kundene å realisere muligheter innen skytjenester, digitalisering og plattformsløsninger. Med 50 års erfaring og dyp bransjeekspertise gjør Capgemini kundene i stand til å realisere sine ambisjoner innenfor et spekter av tjenester som spenner fra strategi til operasjonalisering. Capgemini er overbevist om at forretningsverdien av teknologi skapes av og gjennom mennesker. Capgemini er et multikulturelt selskap med 200 000 ansatte i over 40 land. I 2018 rapporterte konsernet en omsetning på 13,2 milliarder Euro.