World Wealth Report 2022:  Sterk vekst i antall norske dollarmillionærer som følge av at økonomien har tatt seg opp igjen etter pandemien

World Wealth Report 2022: Sterk vekst i antall norske dollarmillionærer som følge av at økonomien har tatt seg opp igjen etter pandemien

Oslo, 20. juni 2022 –Antall dollarmillionærer i Norge økte med hele 7,4 prosent fra 2020 til 2021, opp fra 2,5 prosent året før. Formuene økte med 8,3 prosent i samme periode. Den høye veksten forklares med at norsk økonomi har tatt seg raskt opp igjen etter pandemien. Globalt har Europa gått forbi Asia, og for første gang på lenge har svenskene høyere vekst i antall dollarmillionærer enn Norge.

Dette viser Capgeminis ferske World Wealth Report, som utgis for 26. år på rad. Betegnelsen dollarmillioner brukes om personer som har mer enn én million dollar i investerbar formue, utover egen primærbolig.

Comeback for norsk økonomi

Rapporten viser at norsk økonomi er tilbake etter pandemien. Norges BNP for perioden økte med 4,1 prosent, opp fra -1,3 prosent året før. Dette forklares med høy aktivitet i viktige sektorer som teknologi, energi og eiendom. Kombinert med høy oljepris har dette blåst nytt liv i norsk økonomi, noe som gjenspeiles i antall dollarmillionærer.

- Tallene fra årets rapport bekrefter at Norge er et velstående land med en velfungerende økonomi. Den viser også hvor fort norsk økonomi spretter tilbake etter en krise. Velstående nordmenn har klart seg bra gjennom pandemien, og kommet ut sterkere når markedene igjen beveget seg oppover, sier Ingrid Lehne, rådgiver innen bank og finans i Capgemini Invent.

Merk at rapporten er for perioden 2020 – 2021, så urolighetene i markedene som følge av krigen i Ukraina reflekteres ikke i tallene.

Norge har flere dollarmillionærer enn Brasil og Sverige

På verdensbasis ligger Norge på 20. plass i antall dollarmillionærer, opp en plass fra 2020. Dette er foran store land som Brasil og Sverige. Som i fjor er det USA som topper listen, fulgt av Japan, Tyskland og Kina. Disse fire landene har samlet nesten 64 prosent av alle verdens dollarmillionærer. USA har hatt en formidabel vekst med hele 13,5 prosent vekst i antall dollarmillionærer fra 2020 til 2021.

Sammenliknet med antall innbyggere har Norge nesten 40 ganger så mange dollarmillionærer (3,6 prosent) som Brasil (0,09 prosent) og 2,3 ganger så mange som Sverige (1,6 prosent). For første gang på mange år har imidlertid Sverige en høyere vekst i antall dollarmillionærer enn Norge. Sverige har fra 2020 til 2021 hatt en vekst på 8,4 prosent i antall dollarmillionærer, og deres formue har økt med 9,3 prosent.

Europa går forbi Asia

Pandemien førte til at trillioner av dollar forsvant fra det globale finansmarkedet nærmest over natten, og det tok lang tid før en del store økonomier evnet å hente seg tilbake. Årets rapport viser at europeiske land i større grad har klart å ta igjen veksten. For eksempel var veksten i antall dollarmillionærer henholdsvis 8,5 prosent i Frankrike og 6,3 prosent i Storbritannia, sammenliknet med henholdsvis 1,7 prosent og minus 3 prosent i fjor. Asiatiske land henger bak, og samlet havner regionen bak Europa i oversikten.

De rike blir rikere, og færre investerer i digitale eiendeler

Norske dollarmillionærer økte sine formuer med 8,3 prosent, noe som samsvarer med det globale snittet på 8 prosent. Blant de aller rikeste – ultraformuende med en formue på minst 30 millioner dollar – steg formuen gjennomsnittlig over 8 prosent, og denne kategorien har også økt med 9,6 prosent i antall.

Andelen som velger å diversifisere porteføljene sine med alternative investeringer synker. På verdensbasis har 70 prosent av dollarmillionærene investert i digitale eiendeler og kryptovaluta, mot 74 prosent i fjorårets rapport.

- I en mer usikker økonomi er det naturlig at en del investorer søker mot det trygge og går tilbake til tradisjonelle former for investering. Reguleringen rundt digitale eiendeler har også vært uklar i mange markeder, inkludert Norge, og det kan nok forklare den negative utviklingen, sier Lehne.

Bærekraft har blitt en hygienefaktor

De siste årenes rapporter har pekt på tydelig forsterket fokus på samfunnsansvar og miljø i dollarmillionærenes investeringsobjekter. Trenden fortsatte i rapporten for 2021; 64 prosent av investorene vil be om ESG-score for investeringene sine, og 55 prosent mener at en positiv ESG-score er kritisk for om de ønsker å investere i selskapet. ESG står for Environmental, Social and Governance, og en slik score viser hvor bærekraftig investeringene er.

- Oppmerksomheten rundt bærekraft fortsetter å øke globalt. I Norge har vi sett dette i en årrekke, så bærekraftige investeringer anses nærmest som en hygienefaktor i dag. Det tas for gitt at selskaper tar bærekraft på alvor, og norske aktører synes nærmest det er et utdatert spørsmål. De forventer at bærekraft er ivaretatt i sine investeringsobjekter, sier Lehne.

Metode

World Wealth Report 2021 har samlet innsikt fra 71 land, og omfatter mer enn 98 prosent av global brutto nasjonalinntekt og 99 prosent av verdens aksjemarkedsverdi. Capgeminis Global HNW Insights Survey 2022 samlet innsikt fra mer enn 2900 dollarmillionærer på tvers av 24 store formuemarkeder i Nord-Amerika, Latin-Amerika, Europa og Asia-Stillehavsregionen. I tillegg har det vært gjennomført intervjuer eller undersøkelser blant mer enn 70 ledere innen formuesforvaltning.

Capgemini er en global leder som bistår kunder med å transformere virksomheter ved å unytte potensialet og mulighetene som finnes innen teknologi. Selskapet har som formål å frigjøre menneskelig energi gjennom teknologi for en inkluderende og bærekraftig fremtid. Capgemini er en ansvarlig og mangfoldig organisasjon med 325 000 ansatte i nesten 50 land. Med 55 års erfaring og dyp bransjeekspertise er Capgemini en pålitelig partner som jobber for å realisere kundenes ambisjoner innenfor et spekter av tjenester som spenner fra strategi til drift, og alltid i takt med den siste utviklingen innen innovasjonsområder som sky, data, kunstig intelligens, programvare, digitale ingeniørtjenester og nye plattformer. Konsernet rapporterte i 2021 globale inntekter på 18 milliarder Euro.

Get the Future You Want | www.capgemini.no