For tyvende år på rad gir Capgemini ut World Wealth Report som viser utviklingen av formue i verden

Nå er det flest rike i Asia–Stillehavsområdet ifølge World Wealth Report 2016

På global basis, vokste de rikes formue med beskjedne 4 prosent i 2015. Veksten i antall rike vokste imidlertid med hele 10 prosent i Asia–Stillehavsområdet, hvilket betyr at området nå rangerer som den region i verden med både flest antall rike og størst total formue. Dermed går Asia-Stillehavsområdet forbi Nord-Amerika, som tidligere toppet statistikken i rikdom. I 2015, talte Asia-Stillehavsområdet 5,1 millioner rike som hadde en samlet formue på USD 17,4 billioner, mens Nord-Amerika hadde 4,8 millioner rike med en samlet formue på USD 16,6 billioner. Dette viser rapporten World Wealth Report 2016 som gis ut av Capgemini.

Globalt ble den totale formuen til verdens rike verdsatt til USD 58,7 billioner. Antall rike i verden vokste med 4,9 prosent til 15,4 millioner i løpet av 2015. Siden 1996 er de rikes totale formue blitt firedoblet. Dersom veksten holder i seg, vil formuen til verdens rike oppnå USD 100 billioner i 2025. Definisjonen på rik, en High Net Worth Indivdual (HNWI), er en person som har over 1 million dollar i formue utenom primærbolig.

I Norge har antall rike vokst fra 126 900 i 2014 til 136 700 i 2015. Drivere for antall rike i Norge er rekordvekst i eiendomsmarkedet og en BNP-vekst på 1,6 prosent i 2015, mens lav sparing og fall i oljepris er faktorer som trekker ned.

Asia–Stillehavsområdet vil drive veksten de neste årene

Asia–Stillehavsområdet har vært en drivende kraft og doblet sin rikdom de siste ti årene. Med 10 prosent vekst i 2015, vokste Asia-Stillehavsområdet nesten fem ganger mer en Nord-Amerika, som bare vokste med 2 prosent. Dersom denne projeksjonen fortsetter, vil Asia- Stillehavsområdet representere to femtedeler av verdens HNWI-formue i løpet av ti år, hvilket er mer enn Europa, Latin-Amerika, Midtøsten og Afrika til sammen. Japan og Kina skiller seg ut ved å drive nesten 60 prosent av den globale HNWI-veksten i 2015.

Antall rike i Asia–Stillehavsområdet vokste med 9 prosent i 2015, hvilket er langt flere enn Nord-Amerika, hvor HNWI-befolkningen vokste med 2 prosent. Europas antall rike vokste med 5 prosent, mens Latin-Amerika ble svekket på grunn av det tøffe markedet i Brasil, hvilket innebærer en reduksjon av antall rike (- 8 prosent) og formue (- 6 prosent).

Muligheter for formuesforvaltere å tiltrekke seg flere kunder

Rapporten finner grunnlag for å hevde at formuesforvaltere er godt posisjonert for å erobre en større andel kunder blant den økende andelen av rike i verden. HNWIs viste langt større tillit til formuesforvaltere (en økning med 17 prosentpoeng) i 2015 sammenlignet med året før. Tilliten til finansmarkedet økte med 30 prosentpoeng i det samme tidsrommet.

- "Kun en tredjedel (32 prosent) av verdens rikdom blir forvaltet av private formuesforvaltere, hvilket åpner for en rekke muligheter for virksomheter som kan kombinere digital teknologi og FinTech med kompetanse om adferd og relasjoner. Virksomheter som kan tilby en digitalt integrert kundeopplevelse som bygger på tillit, fleksibilitet og brukervennlighet, vil være godt posisjonert for å lykkes innen formuesforvaltning. Tider med tiltakende usikkerhet er som regel gode for formuesforvaltere til å øke sitt engasjement blant kunder. WWR 2016 viser at en forutsetning for å lykkes, er å ha gode digitale kundeløsninger", sier Jon Waalen, leder for Bank og Forsikring i Capgemini Consulting i Norge.

Formuesforvaltere har en vei å gå før de forvalter mesteparten av den investerbare formuen til verdens rike. I 2015 var 35 prosent av de rikes formue i hovedsak likvide midler, sammenlignet med 32 prosent som ble håndtert av formuesforvaltere. De rike som er under 40 år, ønsker i mindre grad hjelp med formuesforvaltning enn de som er over 40. Nord-Amerika er den del av verden hvor flest rike ønsker hjelp med å forvalte sin formue (39 prosent).

Tillit er nøkkelen til fremgang for formuesforvaltere

Rapporten World Wealth Report har identifisert hva de rike ser etter hos en formuesforvalter. De tre viktigste tjenestene er investeringsrådgivning (47 prosent), økonomisk planleggingsekspertise (40 prosent) og tilgang til investeringer (40 prosent). I tillegg viser rapporten at nesten halvparten av HNWIs (48 prosent) er fokusert på å investere for fremtidig vekst. På grunn av en vekststrategi er det en tendens til å velge en økt andel innen alternative investeringer. Formuesforvaltere bør derfor vurdere å utvide sin investeringskompetanse utover aksjeinvesteringer.

Det er en stor fordel at noen formuesforvaltere nå har begynt med en ‘pay-for-performance’ modell. Dette gjør at flere aktører kommer til å oppdatere sine tradisjonelle provisjonsmodeller.

Om rapporten World Wealth Report 2016

Rapporten gis ut årlig og kartlegger formue globalt og de økonomiske rammebetingelser som driver formuesforvaltning.

Rapporten, som er den mest omfattende i sitt slag, inkluderer besvarelser fra over 5 200 HNWIs fordelt over 23 geografiske områder som Nord-Amerika, Latin-Amerika, Europa, Asia-Stillehavsområdet, Midtøsten og Afrika. Rapporten inkluderer også intervjuer med over 800 formuesforvaltere fordelt over 15 geografiske områder.

World Wealth Report gis i år ut for tyvende år på rad av Capgemini. Årets rapport inkluderer en tilbakeblikk over de siste tyve årene. Rapporten gir også et prediksjon for fremtiden hvor fire nøkkelfaktorer vil påvirke veksten av formue; kunder, virksomheter, reguleringer og digitalisering.

Med over 180.000 ansatte i over 40 land, er Capgemini en av verdens ledende leverandører av konsulent, teknologi og outsourcing-tjenester. Capgemini-gruppen omsatte i 2015 for 11,9 milliarder Euro. Sammen med sine kunder, utvikler og leverer Capgemini forretningsmessige, tekniske og digitale løsninger som skaper konkurransekraft og innovasjon. Som multikulturell virksomhet, har Capgemini utviklet en unik arbeidsmetode, the Collaborative Business ExperienceTM og en global leveransemodell Rightshore®.

For mer informasjon, gå inn på www.capgemini.no

Rightshore® is a trademark belonging to Capgemini