Norsk Sykepleierforbund selger forlaget Akribe til Cappelen Damm

Cappelen Damm kjøper i dag forlaget Akribe AS fra Norsk Sykepleierforbund. Akribe er spesialisert mot helse, og står bl.a. bak den digitale basen PPS som brukes av over 80 000 sykepleiere. Eierskiftet vil gi større muligheter til å videreutvikle og internasjonalisere Akribes løsninger og publikasjoner.

Akribe har utviklet en solid bokportefølje med blant annet det prisbelønte oppslagsverket Det friske og syke mennesket og lærebøkene i grunnleggende sykepleie: Sykepleiebøkene 1, 2, 3, men det er Praktiske Prosedyrer i Sykepleien (PPS) som er forlagets største suksess.  Det er et elektronisk verk med mer enn 300 prosedyrer for pleie- og omsorgstjenesten og en omfattende dokumentasjons- og kunnskapsdatabase for sykepleiere. Den digitale tjenesten brukes i dag av 28 høyskoler, over 240 kommuner og 14 sykehus, og over 80 000 sykepleiere er brukere.   Akribe har nettopp inngått avtale med Aarhus kommune om PPS og derved tatt det første skrittet inn det danske markedet.

PPS vil snart bli tilgjengelig for alle smarttelefoner som f.eks. iPhone, Windows phone og Android. Brukerne vil også få tilgang til en fullversjon på enheter som lesebrett.

Cappelen Damm er Norges største forlag og utgir mer enn 1500 nye titler innen alle sjangre hvert år. Forlaget inngår i Cappelen Damm-konsernet som har en samlet omsetning på ca. 1,5 milliarder kroner. Redaksjonelt og markedsmessig kompletterer Akribe og Cappelen Damm hverandre svært godt innenfor helsefagene. Cappelen Damms skandinaviske eierskap og internasjonale forankring er med på å muliggjøre ytterligere videreutvikling av Akribes løsninger.

Cappelen Damm har lang erfaring med å utvikle digitale pedagogiske tjenester og har en tydelig digital ambisjon innenfor allmennmarkedet, undervisning- og profesjonsmarkedet.  Ett av flere mål er at alle titler som egner seg, skal være digitalt tilgjengelig innen utgangen av 2012.

-          Helse er et marked med stort behov for mer effektiv kunnskapsutveksling og samhandling. Akribe vil tilføre oss en fremtidsrettet digital løsning og ledende fagkompetanse, sier Anders Skogvold, direktør for undervisningsområdet i Cappelen Damm.

Norsk Sykepleierforbund (NSF) kjøpte Akribe i 2001, og under forbundets eierskap har forlaget utviklet seg til å bli en viktig nasjonal aktør i markedet for faglitteratur og elektroniske publikasjoner for sykepleiere. Eierskapet var i hovedsak begrunnet i det fagpolitiske arbeidet for norske sykepleiere. Med de mulighetene Akribe nå står foran, ser forbundet at tiden er inne for et videresalg.

-          For oss har dette vært en spennende og viktig reise. Sammen med Akribe har vi fått delta i å utvikle oppdatert kunnskap og forme den digitale hverdagen for sykepleierne. Salget av PPS til Danmark viser at tiden er riktig for en eier med fullt fokus på videre utvikling og internasjonalt potensial, sier styreleder i Akribe og nestleder i NSF, Solveig Kopperstad Bratseth.

Prosessen med å finne en ny eier til Akribe har pågått siden oktober 2011 og er forankret i NSFs forbundsstyre, som også er generalforsamling i Akribe. Integrasjonen av Akribe i Cappelen Damm vil bli gjennomført innen 1/7-2012. Kjøpesummen offentliggjøres ikke.

Kontaktpersoner:
Styreleder i Akribe AS og nestleder i Norsk Sykepleierforbund, Solveig Kopperstad Bratseth, mobil +47 908 25 020

Forlagssjef i Akribe, Marit Landsem Berntsen, mobil +47 909 46 978.

Direktør for undervisningslitteratur i Cappelen Damm, Anders Skogvold, mobil +47 905 53 411.