«Sapiens: En tegnet historie», den første av i alt fire tegnede utgaver av suksessboka, er allerede utgitt på over 30 ulike språk.

Sapiens, en av tiårets store bestselgere gjør suksess også i tegnet versjon

Professor Yuval Noah Harari, historiker og bestselgende forfatter, blir omtalt som en av verdens mest innflytelsesrike intellektuelle i dag. Bøkenes hans, Sapiens: En kort historie om menneskeheten, Homo Deus: En kort historie om i morgen og 21 tanker for det 21. århundre har solgt i mer enn 27,5 millioner eksemplar verden over, og er oversatt til 60 språk.

I samarbeid med den franske illustratøren Daniel Casanave og den belgiske manusforfatteren David Vandermeulen utgir nå Harari sin største boksuksess, Sapiens, i tegneserieformat. Første bind er allerede i salg, og det er planlagt at det totalt skal komme 4 illustrerte bøker som sammen tar for seg hele menneskehetens historie - fra homo sapiens' første skritt på jorden og frem til i dag.

Inn på New York Times bestselgerliste
The Guardian hevder at Sapiens har revolusjonert sakprosa-markedet ved å tilgjengeliggjøre krevende fagstoff for vanlige lesere. Første bind av tegneserieutgaven gikk nylig inn på New York Times bestselgerliste. Washington Post og LA Times har inkludert boken på sine topp 10-lister. Boken er også på kortlisten for Goodreads Choice Award, i tillegg er den nominert til en prestisjetung pris på Angoulême Internasjonal tegneseriefestival.

Sapiens er solgt i over 10 millioner eksemplarer, og med den nye tegneserieversjonen vil nok Hararis historie nå ut til enda flere lesere. I Norge ble den illustrerte utgaven, som er oversatt av Anne Audhild Solberg, lansert i slutten av oktober og den er allerede trykket i et opplag på 9000 eksemplarer.

Folk trenger det store bildet
I 2019 grunnla Harari «Sapienship» sammen med ektemannen Itzik Yahav. Hovedformålet med selskapet er å bidra positivt i det offentlige ordskiftet om de store globale utfordringene vi står overfor i verden i dag. Selskapet engasjerer seg i prosjekt innen utdannelse og underholdning.

-Jeg tror det svarer på et avgjørende behov, sier Harari i et intervju med britiske The Guardian. -Vi lever i en global verden og vi må ha et overordnet blikk på hele historien for å forstå egne liv. Folk trenger det store bildet og jeg håper Sapiens kan tilby det på en tilgjengelig, interessant og morsom måte.

Og tilgjengelighet er nøkkelen, understreker Harari: -Når du ser hva som skjer i verden med Covid-19 og alle konspirasjonsteoriene, ser du viktigheten av at vitenskap ikke bare når en liten elite, men alle. Et stort handikap er at vitenskap vanligvis er mye mer komplisert enn konspirasjonsteorier, og forskere snakker ofte i fagtermer, tall, statistikker og grafer som de fleste synes er vanskelige ettersom folk vanligvis tenker i historier. I den grafiske versjonen av Sapiens er vi trofaste mot kjernefaglige, vitenskapelige fakta og teorier, men vi kan eksperimentere med nye måter å fortelle historien på og dermed nå et bredere publikum.