Barcelonas markedshaller

Barcelonas markedshaller

Få byer i verden har et så rikt og variert nettverk av markedsplasser som Barcelona. Det er 39 av dem som selger ferske matvarer. Byens markeder forsyner oss med ferske, økologiske og lokalt dyrkede produkter som daglig kommer fra gårder og fiskemarkeder i de nærliggende regionene. Noen av standene viser nå skiltet "Comerç Verd" eller grønn handel for å vise at de selger denne typen produkter. Barcelonas markeder er en unik del av byens arv på alle måter: deres arkitektur og design, deres historie, variasjonen av de tilbudte produktene og deres rolle som sentrum for samfunnslivet i hver bydel gjør dem til ikoniske steder som du bare må besøke. Gå mellom de ulike standene, la deg fortrylle av luktene og fargene, og stopp for å ta noe å drikke og spise på deres restauranter og barer som serverer retter laget med produkter fra markedet. Kom og besøk dem og nyt en opplevelse som fanger byens ånd!

Mercat de l'Abaceria Central

Denne markedsplassen åpnet i det livlige Gràcia-kvarteret i 1892. Opprinnelsen kan spores til det åpne torget Plaça de la Revolució da Gràcia fremdeles var en landsby. For øyeblikket er den innkvartert i midlertidige lokaler på Passeig de Sant Joan mens den opprinnelige plassen på Travessera de Gràcia gjennomgår en omfattende renovering. Det er en romslig struktur med tre hovedganger og et iøynefallende buet tak. Det ble opprinnelig kjent som Mercat de Santa Isabel, men endret navn til Mercat de la Revolució noen år senere.

Hvordan komme seg dit: Metro L4-Joanic/L5-Verdaguer | Buss 39, 47, 114, H8, V19. Tjenester: Tilpasset for personer med nedsatt bevegelighet, parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel.

Kontaktinformasjon: Travessera de Gràcia, 186, 08012, Barcelona | Nettsted: www.mercatabaceria.cat

Mercat de la Boqueria

La Boqueria er utvilsomt en av Barcelonas mest ikoniske attraksjoner og regnes som en av verdens beste markedsplasser for ferske matvarer. La Boqueria ble først nevnt på 1200-tallet, men den nåværende bygningen er fra 1860. Den er også kjent som Mercat de Sant Josep. Det er et livlig tempel for mat der du finner lokalt dyrkede produkter og delikatesser fra hele verden. Hovedinngangen på La Rambla har en spektakulær bue i katalansk art nouveau eller modernistisk stil med fargede glasspaneler kronet av byens gamle våpenskjold.

Hvordan komme seg dit: Metro L3-Liceu | Buss 59, V13 | FGC L6, L7, S1, S2-Catalunya | Renfe R1/R2/R3/R4-Plaça Catalunya | Barcelona Bus Turístic-Plaça Catalunya. Tjenester: Tilpasset for personer med nedsatt bevegelighet, parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: La Rambla, 91, 08001, Barcelona | Nettsted: www.boqueria.info

Mercat de la Concepció

Dette bygget, med sin metallstruktur, står i hjertet av Eixample-distriktet, i et område der det har vært åpne markeder siden midten av 1700-tallet. Det er en av hovedknutepunktene for samfunnslivet i området. Arkitekten Antoni Rovira i Trias vant konkurransen som Barcelona by startet for å utforme markedet, og det åpnet i 1888 for å forsyne de lokale innbyggerne i det som på den tiden var den tettest befolkede delen av Eixample. En nylig gjennomført renovering har forvandlet markedet til et moderne og funksjonelt sted som huser et interessant program med matrelaterte arrangementer og workshops.

Hvordan komme seg dit: Metro L4-Girona/L5-Verdaguer | Buss H10 | Renfe R2-Passeig de Gràcia. Tjenester: Tilpasset for personer med nedsatt bevegelighet, parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: Carrer d'Aragó, 313-317, 08009, Barcelona | Nettsted: www.laconcepcio.cat

Mercat de Sant Antoni

Dette markedskomplekset selger både ferske produkter og klær, tekstiler og tilbehør, alt under ett tak. På søndager kan du bla gjennom utendørsmarkedet med brukte bøker. Mercat de Sant Antoni ble designet av Antoni Rovira i Trias - som også designet Mercat de la Concepció - som en del av byens ekspansjonsplan, Pla Cerdà, og åpnet i 1882. Det var det første markedet som ble bygget utenfor bymurene, siden Boqueria, Born og Santa Caterina ikke kunne følge med etterspørselen etter mat på slutten av 1800-tallet. Et stort renoveringsprosjekt startet i 2007, og betydelige arkeologiske funn ble gjort, som nå er inkorporert i strukturen.

Hvordan komme seg dit: Metro L2-Sant Antoni | Buss 55, 120, 121, 141, D50, H16. Tjenester: Tilpasset for personer med nedsatt bevegelighet, parkering, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: Carrer del Comte d'Urgell, 1, 08011, Barcelona | Nettsted: www.mercatdesantantoni.com

Mercat de Santa Caterina

Mercat de Santa Caterina er en stor knutepunkt i nabolagene Santa Caterina, Sant Pere og La Ribera. Bygningen er fra 1848, selv om den gjennomgikk en omfattende renovering som ble fullført i 2005, av arkitektbyrået EMBT (Enric Miralles og Benedetta Tagliabue). Det mangfoldige taket, designet av Toni Comella, har blitt en av de mest gjenkjennelige symbolene på Barcelona. Inspirert av Gaudís berømte teknikk med knuste fliser, eller trencadís, symboliserer fargene frukt og grønnsaker som er midtpunktet for markedet.

Hvordan komme seg dit: Metro L1/L4-Urquinaona | Buss 120, V15. Tjenester: Tilpasset for personer med nedsatt bevegelighet, parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: Avinguda de Francesc Cambó, 16, 08003, Barcelona | Nettsted: www.mercatsantacaterina.com

Mercat de Sants

Dette markedet er hjertet i det livlige distriktet Sants. Bygget i 1913, gjennomgikk det en omfattende renovering som ble fullført i 2014. Det er innkvartert i en mursteinbygning i katalansk art nouveau eller modernistisk stil, med en karakteristisk trekantstruktur og dekorative søyler. Du kan se byens gamle våpenskjold over vinduene på hovedfasaden. I dag er bygningen en perfekt blanding av tradisjon og modernitet, med all sjarmen fra et gammelt marked som nøye er restaurert med moderne elementer som er fullt integrert i den opprinnelige strukturen.

Hvordan komme seg dit: Metro L1-Mercat Nou, L1/L5-Plaça de Sants | Buss 52, 70, D20. Tjenester: Tilpasset for personer med nedsatt bevegelighet, parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: Carrer de Sant Jordi, 6, 08028, Barcelona | Nettsted: www.santsmercat.com

Mercat de Sarrià

Ligger på det som en gang var stedet for forsamlingen til rektoratet Sant Vicenç de Sarrià, gjennomgikk dette historiske bygget i den øvre delen av byen en fullstendig ombygging og åpnet på nytt i 2007. Det er nå et åpent, funksjonelt sted der du finner de fineste produktene. Fasaden er laget av synlig murstein som er kronet av en trekantstruktur. Det er 22 store rektangulære vinduer i midten som slipper inn naturlig lys i bygningen, og syv dekorative søyler langs toppen.

Hvordan komme seg dit: Buss 68, 75, 130, H4 | FGC L12-Reina Elisenda | Barcelona Bus Turístic-Sarrià. Tjenester: Parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: Passeig de la Reina Elisenda de Montcada, 8, 08034, Barcelona | Nettsted: www.mercatsarria.com

Mercat del Clot

Dette markedet, som stammer fra slutten av 1800-tallet, ligger ikke langt fra Plaça de les Glòries. Det ble bygget i 1889 i en stil som forutgikk art-nouveau-bevegelsen og har interessante trekk som synlige murvegger og dekorative keramiske og steinelementer. Glasspanelene som ble installert under den siste renoveringen gir markedet et moderne utseende. Det ligger på en hyggelig plass og beholder all sjarmen til det opprinnelige nabolaget.

Hvordan komme seg dit: Metro L1-Clot | Buss 32, 34, 192, H10, H12 | Spårvogn T5/T6-Glòries. Tjenester: Tilpasset for personer med nedsatt bevegelighet, parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: Plaça del Mercat, 26, 08018, Barcelona | Nettsted: www.mercatdelclot.net

Mercat d'Horta

Mercat d'Horta ble bygget i 1951 for å møte den økende etterspørselen fra den gradvise befolkningsveksten. Det er en av markedene som ble bygget i Barcelona på 1950-tallet og har blitt det virkelige midtpunktet for samfunnslivet i området. Du finner stander som har vært drevet av samme familie i generasjoner, som selger alle typer produkter, samt blomster, klær og smykker. Det er også barer der du kan stoppe for å ta en drink og spise noe lite.

Hvordan komme seg dit: Metro L5-Horta | Buss 86, 102, 185. Tjenester: Tilpasset for personer med nedsatt bevegelighet, parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: Carrer del Tajo, 75, 08032, Barcelona | Nettsted: www.mercathorta.com

Mercat de Galvany

Mercat de Galvany, i den øvre delen av byen, tilbyr et utvalg av produkter i en majestetisk bygning som åpnet i 1927 og er klassifisert som et kunstnerisk landemerke. Den består av en synlig mursteinstruktur med en stor sentral kuppel og katalansk art nouveau eller modernistiske vinduer. Taket støttes av 28 jernsøyler, og i midten er det en modernistisk lyktestolpe med en periodisklokke på toppen. Oppdag gleden ved å handle omgitt av spektakulær arkitektur.

Hvordan komme seg dit: Buss 68, V11 | Spårvogn T1/T2/T3-Francesc Macià | FGC L6/S1/S2/S5/S6/S7-Muntaner. Tjenester: Parkering, nettbasert salg, leveringstjeneste, bærekraftig handel, restaurant.

Kontaktinformasjon: 08021, Carrer de Santaló, 65, Barcelona | Nettsted: www.mercatgalvany.es