​Å finne balansen på jobb

Hvis du Google ordene "Work" og "Balance", vil du finne tusenvis av resultater for balanse mellom jobb og fritid, men nesten ingen om hvordan du kan holde deg i balanse jobben - eller, hvis du er arbeidsgiver eller leder, hvordan du bygger en kultur for sunn balanse på arbeidsplassen din.

Hva menes med balanse i arbeidet?

Å ha god balanse på jobb betyr å finne det en god fordeling mellom å ha for mye og for lite å gjøre, og også ha riktig utfordringsnivå i arbeidet ditt. Utfordringen er at balansepunktet er forskjellig for alle. Enkelt sagt, når en ansatt føler seg overveldet, underutnyttet eller kjeder seg på jobb, mangler de god arbeidsbalanse.

Hvilken betydning har medarbeidernes balanse for forretningen?

Forskning indikerer at overarbeidede og stressede ansatte blir oftere syke, har en tendens til å ta lengre pauser og er mindre effektive og produktive i arbeidet. Samtidig fant Korn Ferry Institute at den viktigste grunnen til at ansatte ser etter nye jobber, er at de kjeder seg og ikke utfordres nok på jobb. I tillegg kan kjedsomhet på arbeidsplassen også bidra til dårlig helse, depresjon og fravær, ifølge en studie gjort av Udemy.

Stressede, demotiverte, syke, fraværende eller frakoblede ansatte setter dine forretningsmessige mål og resultater i fare. Mens fornøyde, motiverte og engasjerte medarbeidere ikke bare er mer produktive og bidrar til en generelt sunn atmosfære på arbeidsplassen, bidrar de direkte til kunden, kunden og samarbeidspartnerens tilfredshet.

Hva kan arbeidsgivere gjøre?

Som leder eller HR-profesjonell har du sannsynligvis en generell følelse av om dine ansatte er fornøyde og engasjerte. Men selv om du mistenker at det er ubalanse, vet du kanskje ikke hvordan og hvor du skal begynne å adressere dem. Det kan være overveldende å tenke på at du skal finne balanse for hver enkelt medarbeider, men som et første skritt er det innsikten du virkelig trenger. Med andre ord, før du kan gjøre endringer for å forbedre arbeidsplassen din eller kulturen, må du vite hva og hvor utfordringene ligger.

Work helpInnhenting av denne kunnskapen starter med å stille spørsmål til dine ansatte - enten gjennom vanlige undersøkelser eller under en-til-en-økter - om arbeidsmengden og oppgavene deres. Har de nok å gjøre? For mye? Hvor utfordret er de? Når du har samlet og samlet svarene på disse spørsmålene, vil du begynne å se mønstre og dermed kunne identifisere hvilke avdelinger, team eller enkeltpersoner som opplever ubalanse.

CatalystOne kan hjelpe

CatalystOne utviklet Work Balance for å hjelpe ledere med å identifisere både individer og områder eller team som er utenfor balanse. Ta en titt på denne korte videoen for å finne ut hvordan den fungerer.

CatalystOne_WorkBalance_NO_sub-thumb

Å hjelpe dine ansatte med å finne balanse på jobben trenger ikke være komplisert eller tidkrevende. Lær mer om Work Balance på vår hjemmeside eller bestill en demo for å se hva vi kan gjøre for å hjelpe deg på veien mot å skape en mer responsiv, balansert arbeidsplass.

• Ansettelsesspørsmål, kollektivavtale

• human capital management