Fra terrengnivå og ned til 20–25 meter under bakken er det installert måleinstrumenter som varsler om eventuelle bevegelser i grunnen.

Overvåker bygging av ny bru over Trysfjorden

Cautus Geo overvåker grunnen under bygging av den nye brua over Trysfjorden. Cautus Web analyserer fortløpende data fra grunnen under de nye brufundamentene.

Trysfjordbrua blir en av fire lengre bruer på den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal. Brua blir 534 meter lang og får en seilingshøyde på 60 meter. Den blir et landemerke og en klar forbedring for trafikantene som skal slippe den lange veien rundt Trysfjorden og den krevende Trybakken på vinterstid.

Byggestart

Byggingen av brua er startet. Cautus Geo installerte utstyr i oktober. I fire år skal utstyret overvåke eventuelle bevegelser dypt nede i fjellgrunnen.

Instrumentene er installert fra bakkenivå og ned til dybder på 20–25 meter, der fundamenteringene for Trysfjordbrua etableres.

Norconsult har stått for prosjekteringen av nye E39 fra Kristiansand-vest til Mandal-øst.

Trygghet

-Det er ikke spesielt utfordrende grunnforhold, men eventuelle bevegelser under fundamentene som står i vannkanten på begge sider av fjorden, vil være kritisk. Vi vil ha dokumentasjon og trygghet. Om det mot formodning skjer noe i grunnen, vil vi ha varsling umiddelbart, sier geolog Øyvind Dammyr i Norconsult.

AF Gruppen har totalentreprisen på prosjektet. Byggherre er Nye Veier. Prislappen er 4,7 milliarder kroner, eks mva.

Nye E39 fra Kristiansand til Mandal blir på nær to mil. Den får fire felts motorvei for 110 kilometer timen. Høsten 2022 skal veien åpnes for normal trafikk. Da er det bygget tre planfrie kryss, fem tunneler og fire lengre bruer.

Utstyr for overvåking:

• To SAAV borhullsinklinometer.
  • Cambell cr 800 datalogger med trådløs kommunikasjon.
  • Cautus Web for analyse og visning av data.

Regions

Cautus Geo AS er et uavhengig selskap med hovedfokus på utvikling, etablering og drift av ulike målesystemer. Vi har som mål å være en ledende og utviklende aktør innen effektive og sikre løsninger for overvåkning av konstruksjoner, landområder, vann, klima og miljø.

Pressekontakt Administrerende direktør (CEO) +47 996 45 021
Lars Krangnes

CTO CTO, Project/Technology +47 419 20 258

Spesialist på geomonitorering. Automatisk overvåking av stabilitet, deformasjon og miljø.

Vi leverer effektive og sikre løsninger for kontinuerlige overvåking for land, vann og utsatte konstruksjoner. Vi kobler årsak og hendelse sammen for felles analyse og varsling i sanntid i Cautus Web. Ved å kombinere ulike sensorer i en plattform, kan man lettere skille unaturlige hendelser fra normale trender.

Cautus Geo
Arnstein Arnebergs vei 28