Verdens fattigste kan ikke ta regninga for krisepakken til Ukraina

Verdens fattigste kan ikke ta regninga for krisepakken til Ukraina

Regjeringen legger i revidert nasjonalbudsjett opp til at kostnadene for ukrainske flyktninger i Norge skal tas av bistandsbudsjettet. Leder av Changemaker, Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon, Naja Møretrø, reagerer kraftig. Verdens fattigste kan betale for krisepakken til Ukraina.

- Krigen i Ukraina har ekstremt alvorlige ringvirkninger for de fattigste i verden . Derfor er det svært uheldig at regjeringen omprioriterer milliarder av bistanden for å finansiere ukrainske flyktninger i Norge. Som følge av krigen dyttes millioner av mennesker ut i fattigdom, og Norge tjener hundrevis av ekstra milliarder i olje og gass-inntekter. Resultatet er at samtidig som Norge tjener penger på krigen, er det de fattige som må betale regninga for ukrainske flyktninger i Norge, sier Changemaker-leder, Naja Amanda Lynge Møretrø.

- Krigen Ukraina har virkelig engasjert det norske folk. De har vist et tydelig ønske og vilje til at Norge skal bidra så mye vi kan. Dette kan ikke gå på bekostning av verdens fattige som rammes hardt av konsekvensene av krigen, sier Naja Møretrø, leder i Changemaker.

- Det er bra at bistandsbudsjettet økes, men likevel er det flere milliarder om omprioriteres til mottak av ukrainske flyktninger. Resultatet er at verdens fattigste tar regninga i en allerede ekstremt sårbar situasjon, påpeker Møretrø.