Changemaker raser over manglende kontroll på hvor norske våpen havner

Changemaker raser over manglende kontroll på hvor norske våpen havner

Utenriks- og forsvarskomitéens innstilling på eksportkontrollmeldingen for 2021 kom ut i dag 5. oktober. Changemaker reagerer på at flertallet i komiteen verken reagerer på den store økningen av våpensalg til Qatar, eller at Norge og USA inngår en stor avtale som kan føre til at norske våpen blir solgt til land vi ikke ønsker å selge til.

Changemaker hadde i går onsdag en demonstrasjon utenfor Stortinget der de leverte et opprop til regjeringspartiene om å få kontroll på hvor norske våpen havner.

- Vi demonstrerer fordi vi mener det fortsatt er mulig for Stortinget å snu. Norge har eksportert krigsmateriell for over 920 millioner til fotballfest-verten og det autoritære regimet Qatar. Stortinget kan være med å sørge for at Norge slutter å styrke autoritære regimer militært og legitimere deres totale mangel på respekt for menneskerettighetene, sier leder i Changemaker, Naja Amanda Lynge Møretrø.

Sosialistisk venstreparti, Rødt og Kristelig folkeparti skriver i merknadene Stortingets intensjon i 1997 om å ta hensyn til mottakerlandets respekt for grunnleggende menneskerettigheter ikke opprettholdes med salg av krigsmateriell Qatar. Dette er Changemaker enig i.

- Det er veldig bra at SV, Rødt og KrF ser alvoret i eksporten til Qatar. Nå må de andre partiene på Stortinget våkne opp å innse at Qatar ikke er et forenlig land som Norge burde eksportere krigsmateriell til, sier Møretrø.

- Hvis våre folkevalgte går inn for å fortsette dagens eksportpraksis gjør de alt annet enn å høre på folket. De må slutte å lete etter unnskyldninger for å fortsette å selge krigsmateriell til menneskerettighetsverstinger som Qatar, sier Naja Amanda Lynge Møretrø, leder i Changemaker.

- Det handler ikke utelukkende om én krig eller en enkelt krise. Dette handler om at vi må stoppe opp og rette et kritisk blikk på utviklingen i eksportpraksisen til Norge de siste årene. Vi gjør oss stadig mer avhengig av salg av krigsmateriell til autoritære regimer. Er dette virkelig villet politikk fra våre folkevalgte? , sier Møretrø.

Dagbladet avslørte tidligere i år at Norge og USA jobber med en avtale som muliggjør videresalg av norske våpen gjennom amerikansk lovgivning på det internasjonale markedet. USAs største våpenkunde er Saudi-Arabia, et land Norge har valgt å ikke eksportere våpen til på grunn av involvering i krig, og brudd på menneskerettighetene. SV, Rødt og KrF har også kommet med merknader om dette i komitéinnstillingen.

- Det er oppsiktsvekkende at det ikke er flertall på Stortinget for et ønske om å få kontroll på hvor norske våpen faktisk havner. Våpenavtalen med USA trenger en sluttbrukererklæring med reeksportklausul slik at Norge ikke driver med videresalg til land vi allerede har bestemt at vi ikke ønsker skal få norske våpen i henda, sier Møretrø.

- VI trenger en forsikring om at denne våpenavtalen med USA ikke fører til videresalg til blant andre Saudi-Arabia. Det er grovt uansvarlig å late som om det ikke kan skje når vi ikke setter noen form for forsikringer til USA, påpeker Møretrø.