COP27 oppretter fond for tap og skade! Changemaker og Spire feirer

Etter to uker med harde diskusjoner har det blitt enighet om å etablere et fond for tap og skade. Flommen i Pakistan, tørken i store deler av Afrika, og andre klimakatastrofer har rettet verdens oppmerksomhet mot klimaendringenes konsekvenser. Et tap og skade-fond for å håndtere disse klimaødelggelsene har lenge vært en kamp for globalt sivilsamfunn og utviklingsland.

Ungdomsorganisasjonene Spire og Changemaker har fulgt COP27 i Egypt, og ser på dette som en etterlengtet seier.

- "Tap og skade har vært en kampsak for land i det globale sør i 30 år, og handler i bunn og grunn om klimarettferdighet. Til nå har ofrene selv betalt mye av prisen for klimaendringene, selv om de har minst skyld i dem”, sier Thea Birgitte Erfjord fra Spire.

-" Endelig har finansiering til tap og skade fått oppmerksomhet på klimaforhandlingene som står mer i stil med hvor alvorlig krisen er. Det er tydelige politiske signaler ut fra COP27 om at behovene for å håndtere tap og skade er enorme, og at verden nå i større grad vil gjøre en samlet og koordinert innsats for å håndtere klimaødeleggelser, sier Naja Amanda Lynge Møretrø, leder i Changemaker.

Selv om opprettelsen av fondet nå er vedtatt, er det fortsatt viktige spørsmål som må besvares. Dette skal forhandles om på de kommende klimatoppmøtene. Noen av de harde historiske kampene gjenstår, særlig om hvem som har mest ansvar for å betale for de ødeleggelsene som skjer i utviklingsland. Dette skaper et tydelig skille mellom det globale nord og det globale sør. Mange land fra globale sør opplever at regninga for klimaendringene havner urettferdig på dem, mens land i globale nord legger stor vekt på at alle må bidra mer.

- “Vi er avhengige av at alle land gjør mer for å nå 1,5-gradersmålet, alt annet vil ha enorme konsekvenser og resultere i mer tap og skade. Samtidig vekker det mistillit hos land i sør at rike land verken har levert på lovnader om utslippskutt eller klimafinansiering, og samtidig ber utviklingsland gjøre mer. Dette viser hvor viktig det er for klimasamarbeidet at alle, og særlig rike land faktisk gjør alvor ut av det man lover”, sier Erfjord fra Spire.

En annen stor kamp på toppmøtet har vært om man skal fortsette å holde på 1,5-gradersmålet, som man styrket på COP26. Norge har vært en av de tydeligste forkjemperne for dette. COP27 endte derimot opp med svakt språk på 1,5-gradersmålet, og både Norge og organisasjonene er skuffet. Det er heller ikke utvikling på språket om å fase ut fossile energikilder. Dette står likt som etter COP26 i Glasgow. Organisasjonene påpeker at det likevel er hjemme den viktigste utslippskuttkampen må tas:

- "Vi står sammen med Norge i kampen for å styrke 1,5-gradersmålet her på klimatoppmøtet. Hjemme derimot, er det vi i organisasjonene som presser på for mer radikale klimatiltak, mens regjeringen henger etter på å kutte utslipp, og ligger langt unna å nå målet om å kutte 55% av utslippene innen 2030, sier Naja Amanda Lynge Møretrø, leder i Changemaker.

- "Det er tross alt det alle land gjør hjemme i mellom klimatoppmøtene som har noe å si for om vi klarer å nå klimamålet, legger hun til.