Fra venstre: Dordi Boksasp Lerum (Styremedlem i Senterungdommen, Foto av Rannveig Eikrem), Elise Åsnes (Leder i Spire), Marte Hansen Haugan (Fungerende leder i Changemaker)

Dette er ikke tiden for å være usolidarisk, Senterungdommen

I helga vil det foregå en svært viktig debatt om bistandsprosenten på Senterungdommens landsmøte. Landsmøtet skal behandle nytt internasjonal program, og en av de store diskusjonene handler om bistandsmidler. Et knapt flertall i forslaget til internasjonalt program har gått inn for å holde på målet om 1 % av BNI, mens resten ønsker å senke bistanden til bare 0,7 %.

En av de som har gått inn for å opprettholde prosentmålet er Dordi Boksasp Lerum fra Senterungdommens sentralstyre. Hun er tydelig i hvor viktig det er at Senterungdommen skal støtte opp om bistandsprosenten: “Eg meiner det er svært viktig at Senterungdomen som eit av dei mektigaste ungdomspartia held fast på bistandsmidlane”.

Lerum forklarer at det er flere gode grunner til hvorfor bistandsprosenten er så viktig. En av grunnene er inntekten til Norge: “Vi er eit av verdas rikaste land. I tillegg har staten rekordstore inntekter. Vi må vere solidariske og ha eit ambisiøst mål i bistandspolitikken.”. Hun legger til bistandsbudsjettet til Norge er særlig viktig akkurat nå: “Verda står over for mange kriser, og Noreg har plikt til å hjelpe. Klimakrise, krig, pandemi - vi er eit ressurssterkt land, og vi kan ikkje sitje i ro å sjå på at folk døyr fordi vi gir mindre bistand.”.

Lerums uttalelser mottar stor støtte fra sivilsamfunnet.

Elise Åsnes, leder i Spire, understreker at norsk bistand er spesielt nødvendig nå: “Akkurat nå er verden midt i flere kriser. Dette er ikke tiden for å krympe bistandsbudsjettet. Jeg blir derfor svært opprørt over å se at flere i Senterungdommen går inn for et hårreisende lavt bistandsnivå. Samtidig er jeg veldig glad for å se at flertallet i programkomiteen går inn for å opprettholde målet om 1 %”.

Marte Hansen Haugan, fungerende leder i Changemaker, reagerer også kraftig på forslaget om å nedskalere ambisjonen i bistandsprosenten. “Dette er ikke tiden for å være gjerrig og usolidarisk. Norge, som har fått økte olje- og gassinntekter på grunn av krigen i Ukraina har et særskilt ansvar for å hjelpe. Vi har også muligheten. Jeg kan ikke begripe at den innstilte ledelsen i Senterungdommen ønsker å nedskalere dagens prinsipp om å gi 1 % av BNI til bistand”.

Åsnes legger til at Senterungdommen er i en viktig posisjon nå: “Som ungdomsorganisasjonen til utviklingsministeren har Senterungdommen en helt sentral posisjon i kampen om å holde fast på bistandsprosenten. Helgas debatt blir derfor et sentralt veivalg for Senterungdommen. Skal vi sikre et rettferdig og solidarisk bistandsbudsjett, må Senterungdommen holde utviklingsministeren og moderpartiet ansvarlige.”

Haugan er også tydelig på at helgens debatt blir avgjørende: “Det er helt essensielt at Senterungdommen presser på moderpartiet for å kjempe for høyere ambisjoner, ikke det motsatte. Verdens fattige land er de som rammest hardest av både økte matvarepriser som følge av krigen i Ukraina og klimakrisen vi står overfor. Den innstilte ledelsen må derfor lytte til flertallet i programkomiteen og holde fast på målet om 1%”.

For mer informasjon, kontakt:

Dordi Boksasp Lerum, Styremedlem i Senterungdommen, dbl@sp.no, 95992700

Elise Åsnes, Leder i Spire, elise@spireorg.no, 98054866

Marte Hansen Haugan, Fungerende leder i Changemaker, marte@changemaker.no, 40516973