Marte Hansen Haugan og Amanda Hylland Spjeldnæs under tirsdagens debatt om anerkjennelse av Palestina som egen stat, på Stortinget

Enormt skuffende at Stortinget ikke anerkjenner Palestina nå

I dag stemte flertallet på Stortinget ned et representantforslag fra Rødt, som blant annet gikk ut på å anerkjenne Palestina som en selvstendig stat. Norge velger å ikke stå sammen med Sverige, Island og 138 av FN sine medlemsland som allerede har anerkjent Palestina. Det reagerer leder i Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon, Changemaker, Marte Hansen Haugan, og leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Amanda Hylland Spjeldnæs kraftig på.

- 16. november kunne blitt historisk for Norge, hvor vi som et av få land i Europa anerkjenner Palestina som en selvstendig stat. Norge kunne blitt et fyrtårn for andre stater. Men 16. november valgte flertallet på Stortinget å stemme nei til å anerkjenne Palestina som en selvstendig stat. Det er enormt skuffende, sier Marte Hansen Haugan.

- Vi har ventet på en løsning for palestinere i 75 år, og denne uken hadde Norges stortingspolitikere muligheten til å ta et viktig skritt i riktig retning. Vi begynner å stille spørsmål til Norges forståelse av fredsnasjon når vi gang på gang viser at vår definisjon av fred og solidaritet styres av våre allierte, sier Amanda Hylland Spjeldnæs.

- Det er svært frustrerende at ikke Stortingspolitikerne fra Ap, Sp, Høyre, FrP og KrF ser hvilke ringvirkninger dette har. Den norske befolkning, sammen med resten av verdens befolkning, er vitne til en humanitær katastrofe og vi er helt avhengig av å utjevne maktforholdet mellom Israel og Palestina. Dessverre velger stortingsflertallet her å vedta et vagt intensjonsvedtak som ikke vil hjelpe anerkjennelsen av Palestina nå, sier Marte Hansen Haugan.

Representantforslaget ble fremmet av Bjørnar Moxnes (R) og Hege Bae Nyholt (R), og fikk støtte fra MDG, Rødt og SV. Hansen Haugan og Hylland Spjeldnæs roser partiene som stemte for.

- Det er utrolig bra at disse partiene støttet et viktig representantforslag. Det viser at det finnes handlingsvilje i flere politiske partier. Vi kan ikke stoppe nå! Det er viktig at vi fortsetter kampen for et fritt og selvstendig Palestina, sier Marte Hansen Haugan.

I siste timen før debatten 14. november reiste Arbeiderpartiet og Senterpartiet et nytt forslag om å “være forberedt på å anerkjenne Palestina som en egen stat på et tidspunkt der en anerkjennelse kan ha en positiv innvirkning på en fredsprosess og uten forbehold om en endelig fredsavtale”. Samtidig sier Israel at de har tatt kontroll over parlamentet i Gaza by. Netanyahu har tatt til orde for å ivareta sikkerheten i Gaza, som i praksis vil bety full israelsk okkupasjon av Gazastripen.

- Regjeringen velger å si at tiden ikke er inne for å anerkjenne Palestina som stat mens bombene regner over Gaza. Når mener Regjeringspartiene at tiden er inne og forholdene ligger til rette for å anerkjenne Palestina som stat? Vi kan ikke vente til det ikke er mer av Palestina igjen - og det kan bli realiteten dersom Israel og Netanyahu får fortsette som nå, sier Marte Hansen Haugan.

- Det er en enorm maktubalanse mellom Israel og Palestina. Derfor må vi anerkjenne Palestina som en selvstendig stat før fredsforhandlingene starter, slik at de to partene skal stille litt mer likt i forhandlingene, sier Amanda Hylland Spjeldnæs.

- Vi trenger en tydelig utenrikspolitikk der krigsforbrytelser og angrep mot sivile faktisk fører til handling. Se på gatene og hør på det norske folk. Vi står skulder til skulder med menneskene i Palestina. Nå venter vi på at politikerne gjør det samme, sier Amanda Hylland Spjeldnæs.