- Norske våpen brukes i Gaza. Nå må regelverket strammes inn!

- Norske våpen brukes i Gaza. Nå må regelverket strammes inn!

Norge har vedtatt at verken staten eller norske våpenselskap skal selge våpen til land som er i aktiv krig. Likevel har norske våpen nå endt opp hos den Israelske hæren i Gaza. Dette reagerer leder i Changemaker, Marte Hansen Haugan, kraftig på.

- For oss i Changemaker som over mange år har jobbet tett med våpeneksport, og forsøkt å få til innstramminger i regelverket, så er dette nok et bevis på at regelverket for norsk våpeneksport ikke er tydelig og strengt nok i dag. Det må strammes inn, og Norge må stille krav om sluttbrukererklæring, sier Marte Hansen Haugan.

Norge har vedtatt å ikke selge våpen til land i krig, som Israel. Når norske våpen likevel ender opp til krigføring i Gaza, har dette i hovedsak en todelt forklaring. For det første: I Arizona, USA, ligger det en Nammofabrikk som produserer våpen som selges til Israel. Nylig bekreftet Nammo overfor NRK at de hadde produsert 1800 rakettkastere som er sendt til Israel.

- Den norske stat eier 50% av Nammo. Den resterende halvparten eies av det finske private firmaet Patria Oyj. Dette finske firmaet er det den norske Kongsberg Gruppen som eier 49,9% av. Med andre ord: Norge tjener mange hundre millioner kroner på at Israel kjøper bomber og slipper de over Gaza. Det er på ingen måte greit, sier Marte Hansen Haugan.

SV stilte et skriftlig spørsmål til utenriksminister Espen Barth Eide om han kunne garantere at norske våpen ikke blir brukt av Israel i Gaza.

- Barth Eides svar er diffust og like svakt som det norske regelverket for våpeneksport. Det er skuffende at Barth Eide ikke tar disse opplysningene på et større alvor. Dette burde få konsekvenser for norsk politikk på feltet, sier Marte Hansen Haugan.

Barth Eide trekker i sitt svar frem at eksport av flerbruksvarer for militært sluttbruk i Israel ikke er blitt tillatt. Han svarer også at norskeide bedrifter i USA er underlagt amerikansk eksportkontrollregelverk. Dette betyr altså at norske våpenprodusenter ikke selger våpen direkte til Israel, men at de kan selge deler av et våpen til USA som selges til Israel, eller rett og slett bare flytte produksjonen dit.

- Dette er ikke godt nok. Barth Eide bortforklarer ansvaret som den norske stat sitter på. Norske våpenkomponenter ender likevel opp i hendene på Israel, fordi de blir levert via andre land, sier Marte Hansen Haugan.

Den andre delen av forklaringen handler om sluttbrukererklæring. Sluttbrukererklæring er en garanti gitt til de som eksporterer om at mottakerlandet er endelig bruker av materialet, og at de ikke skal eksporteres videre uten samtykke fra opprinnelseslandet. Norge har i dag ingen slik avtale på plass til de allierte i NATO eller fra EU-medlemmer.

- Dette vil si at når den norske stat selger våpen til USA, har Norge ikke lenger kontroll over hva dette militære materialet blir brukt til. Derfor kan norskproduserte våpenkomponenter havne i missiler som brukes mot Gaza. Uten krav om sluttbrukererklæring fra Norge, kan norske våpenprodusenter og derav den norske stat tjene millioner av kroner på utryddingen av palestinere på Gaza, sier Marte Hansen Haugan.

- Som majoritetseiere i Nammo har den norske stat og Nammo et ansvar for å forhindre folkerettsbrudd. Det ligger et tydelig ansvar på norske myndigheter å forhindre at norske våpen, raketter og bomber regner over Gaza. Dette ansvaret bør Regjeringen begynne å ta på alvor i mye større grad enn i dag, sier Marte Hansen Haugan.

Changemaker er Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon. Kirkens Nødhjelp er en av Norges største bistandsorganisasjoner, og jobber med nødhjelp under katastrofer, langsiktig bistand og politisk påvirkning. Changemaker jobber bare med politisk påvirkning her i Norge.