Leder i Changemaker, Naja Amanda Lynge Møretrø, foran Stortinget.

Reagerer på Unge Høyres svartmaling av norsk bistand: - Provoserende å høre på

I dagens Politisk Kvarter sto bistandsprosenten på agendaen. Unge Høyres leder Ola Svenneby gikk hardt ut mot å øke prosenten og stilte spørsmålstegn ved om norsk bistand egentlig har noe særlig effekt og bidrar til positiv utvikling. Dette utspillet reagerer Naja Amanda Lynge Møretrø, leder i Changemaker, kraftig på.

- Det er veldig provoserende å høre på utspillene fra Ola Svenneby og Unge Høyre. I en tid hvor verden står ovenfor flere kriser som rammer de som allerede har minst hardest, er det siste vi trenger et unyansert og feilaktig frontalangrep på norsk bistand, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

Møretrø reagerer spesielt på påstanden om at norsk bistand ikke har effekt.

- Svenneby sier blant annet at han er “åpen for å bruke mer penger på bistand hvis man kan dokumentere at det funker”. Og det kan vi! Bistand virker og det finnes det klar og tydelig og troverdig dokumentasjon på. Svenneby burde sette seg inn i og lese rapporten fra det regjeringsnedsatte ekspertutvalget som nylig lanserte sin rapport. Både den og andre rapporter understreker det vi i Changemaker ser hver eneste dag: at norsk bistand har effekt og gjør verden bedre, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

Klimafinansiering er også inkludert i bistandsprosenten, et felt Norge har forpliktet seg til å bidra betydningsfullt på.

- Behovet for klimafinansiering er enormt. Her har Norge et historisk ansvar på grunn av utslippene vi har kommet med og tjent penger på, og vi har allerede forpliktet oss gjennom Parisavtalen til å bidra. Verden trenger en enorm eskalering på dette feltet, og vi står i en særposisjon til å gjøre nettopp det, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

I Politisk Kvarter stilte Unge Venstres Hans Jacob Huun Thomsen mot Ola Svenneby. Leder i Changemaker, Naja Amanda Lynge Møretrø, roser Huun Thomsen sin opptreden.

- Huun Thomsen fremmer mange gode argumenter for hvorfor økningen som foreslås i ekspertutvalgets rapport er helt riktig. Å øke bistanden er en investering i vår felles framtid, noe vi er glade for at Unge Venstre forstår, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.