Leder i Changemaker, Naja Amanda Lynge Møretrø, foran Stortinget.

Rekordhøy våpeneksport til Qatar - Changemaker reagerer

I dag kom den årlige eksportkontrollmeldingen fra Utenriksdepartementet, som viser hvor mye og til hvem Norge solgte våpen og annet krigsmateriell i 2021. Tallene viser at Norge i 2021 solgte rekordmye våpen og annet krigsmateriell til Qatar. Changemaker reagerer kraftig på at våpeneksporten til et diktatur som bryter menneskerettighetene øker.

Eksportkontrollmeldingen viser at Norge i 2021 eksporterte våpen og annet krigsmateriell for over 924 millioner kroner til Qatar. Eksport av A-materiell, deriblant våpen og ammunisjon, utgjør 812 millioner kroner av totalbeløpet.

- Det er både dramatisk og provoserende å se at Norge tjener penger på å selge bomber, raketter, våpen og missiler til et groteskt diktatur som Qatar. Gjennom de siste årene har Norge gjentatte ganger kritisert Qatar for brudd på menneskerettighetene i forbindelse med fotball-VM, da er det hårreisende at vi håvet inn nesten en milliard kroner på å selge bomber, raketter og annet krigsmateriell til det samme landet i 2021, sier Naja Amanda Lynge Møretrø, leder i Changemaker.

- At Norge eksporterer våpen til diktaturer og autoritære regimer er ikke forenelig med å være en fredsnasjon som jobber aktivt for menneskerettigheter. Eksportkontrollmeldingen viser at Norge håver inn penger på menneskerettighetsbrudd, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

- Eksportkontrollmeldingen er enda et bevis på at Norge ikke har gode nok kontrollmekanismer på plass for å forhindre at norske våpen havner i feil hender. Ingenting kan forsvare at norsk krigsmateriell ender opp oss hos et diktatur som hver dag begår grove brudd på menneskerettighetene, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

Tilbake i 1959 erklærte Regjeringen at hovedsynspunktet skal være at Norge ikke skal selge våpen til områder i krig eller der krig truer, eller hvor det er borgerkrig. I 1997 sluttet Stortinget seg enstemmig til en presisering om at «Utenriksdepartementets vurdering av disse forholdene omfatter en vurdering av en rekke politiske spørsmål, herunder spørsmål knyttet til demokratiske rettigheter og respekt for grunnleggende menneskerettigheter».

- Selv om vi har retningslinjer om at menneskerettighetene skal spille en rolle i vurderingen av norsk våpeneksport, så selger vi likevel våpen til et av verdens verste land på området. Over 6500 gjestearbeidere har dødd i Qatar siden landet i 2010 ble tildelt fotball-VM i 2022, frem til 2019. Dette er Norge med på å legitimere når vi selger våpen til det samme regimet, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

- Konsekvensene av dagens våpeneksport-politikk er at Norge selger mer krigsmateriell til autoritære regimer, bygger en industri som er avhengig av menneskerettighetsverstinger og legitimerer undertrykkelse. Norsk våpeneksport til land som for eksempel Qatar er nødt til å stoppe, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

Changemaker krever bedre dokumentasjon og strengere kontroll på hvor våpen og krigsmateriell havner. Regelverket for norsk våpeneksport må strammes inn slik at Norge ikke lenger bidrar til menneskerettighetsbrudd.