- Riktig politikk å trekke tilbake utbyggingstillatelser

- Riktig politikk å trekke tilbake utbyggingstillatelser

I dag går høringsfristen ut for et representantforslag MDG har fremmet på Stortinget om å trekke tilbake utbyggingstillatelser på norsk sokkel som er i strid med Grunnloven. Changemaker stiller seg positive til forslaget og er spent på Stortingets behandling av saken.

Blant annet på bakgrunn av Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) sin vurdering av de grunnlovsmessige sidene ved norsk olje- og gassvirksomhet foreslår MDG at alle godkjenninger av planer for utbygging og drift av petroleumsforekomster (PUD) gitt etter 22. desember 2020 trekkes tilbake og at det innføres et umiddelbart moratorium på behandling av alle nye søknader om Plan for utbygging og drift av petroleumsforekomster (PUD).

- Changemaker støttet klimasøksmålet i Høyesterett vinteren 2020. Selv om søksmålet ikke vant frem i Høyesterett viser fortsatt dommen flere ting. Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) mener at dommen viser at norsk oljepolitikk strider mot Grunnloven. Og de mener at det ikke er rom i loven for å godkjenne ny produksjon av olje og gass. Dette stiller også Changemaker seg bak, sier Naja Amanda Lynge Møretrø, leder i Changemaker.

I grunnlovens paragraf 112 står følgende lovtekst: “Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten. Borgerne har rett til kunnskap om naturmiljøets tilstand og om virkningene av planlagte og iverksatte inngrep i naturen, slik at de kan ivareta den rett de har etter foregående ledd. Statens myndigheter skal iverksette tiltak som gjennomfører disse grunnsetninger.” Med både denne lovteksten og høyesteretts argumentasjon og dom i bakhodet stiller Changemaker seg bak Norges Institusjon for menneskerettigheter (NIM) sine konklusjoner og representantforslaget fra MDG.

- Klimakrisen er urettferdig. Fattige land har mindre skyld i den enn rike land som Norge, likevel er det de som rammes hardest av klimaendringene. Vi har tjent oss rike på petroleumsvirksomhet på bekostning av klimaødeleggelser i fattige land. Når verden nå skal gjennom en grønn omstilling og jobbe for å nå 1,5-gradersmålet er det helt avgjørende at Norge som et rikt land som har tjent store penger på forurensende næringer som olje- og gass går foran og kutter våre utslipp, og faser ut petroleumsvirksomhet på norsk sokkel, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

Forbrenning av olje og gass som kommer fra Norge gir årlig utslipp på cirka 500 millioner tonn CO2. Å fortsette med utvinning av olje og gass på norsk sokkel i fremtiden mener Changemaker er i strid med både Grunnloven, menneskerettighetene og FNs bærekraftsmål. Changemaker mener Norge bør trekke tilbake alle godkjenninger av planer for utbygging og drift gitt etter 22. desember 2020.