Leder i Changemaker, Naja Amanda Lynge Møretrø, foran Stortinget.

- Skuffende at flertallet på Stortinget ikke vil løfte rettferdighetsperspektivet

I går falt et representantforslag om tilgang på vaksiner, medisiner, medisinsk utstyr og medisinsk teknologi i kampen mot covid-pandemien. Leder i Changemaker, Naja Amanda Lynge Møretrø, er skuffet over partiene som stemte mot og krever handling for å sikre rettferdig fordeling av ressurser i kampen for å bekjempe pandemien.

- Det er utrolig skuffende. Under hele pandemien har vi sett en skjevfordeling av ressursene. 75% av Norges befolkning er fullvaksinert mot corona, mens i Kongo er ikke mer enn 0,5% fullvaksinerte. Generelt er kun omtrent 10% av hele Afrika fullvaksinert, sammenliknet med omtrent 60% i Europa. Koronapandemien har altså vist oss tydelig hvor urettferdig verdens systemer for fordeling av nødvendige medisinske ressurser er, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

Representantforslaget inneholdt tre konkrete forslag: støtte til India og Sør Afrikas forslag i WTO om unntak fra TRIPS-avtalen for å øke tilgang på vaksiner, testutstyr, medisiner og medisinsk utstyr, arbeide for forhandlinger om et midlertidig unntak i TRIPS-avtalen for global tilgang til rimelige covid-relaterte medisinske produkt og for å håndtere globale produksjonsbegrensninger, og styrke arbeidet for en løsning på den enorme ulikheten i verden i tilgang på vaksiner, medisiner og medisinsk utstyr for å kjempe mot covid-pandemien.

- Vi vil takke Marian Hussein, Torgeir Knag Fylkesnes og Ingrid Fiskaa for å ha fremmet et viktig og godt forslag. Rettferdighet og det globale perspektivet har vært alt for langt nede på agendaen under coronapandemien, her trenger vi at flere politikere engasjerer seg og kommer med konkrete forslag for å bekjempe pandemien på en rettferdig måte, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

- Pandemien bekjempes ikke gjennom kun veldedighet alene. Lav- og mellominntektsland må få lov og settes i stand til å produsere vaksiner og utstyr selv. Bare slik får vi stoppet pandemien i hele verden på en rettferdig måte, sier Naja Amanda Lynge Møretrø.

Changemaker er Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon. Kirkens Nødhjelp er en av Norges største bistandsorganisasjoner, og jobber med nødhjelp under katastrofer, langsiktig bistand og politisk påvirkning. Changemaker jobber bare med politisk påvirkning her i Norge.

Teiria Svebakk

Pressekontakt Rådgiver for politikk og organisasjon Politikk og organisasjon +47 91998928
Anneli Lindahl

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver Kommunikasjon 41570827