Foto: My Wilhelmsen

Vil informere om at verden går fremover

11. Mai deles kampanjeavisen til Verdens Beste Nyheter ut for andre gang etter pandemien. Over hele landet skal nærmere 500 frivillige dele ut avisen, som er fullstappet med konstruktive og positive nyheter.

– Viktigheten og verdien av positive nyheter blir tydeligere og får mer fokus for hvert år som går. Verdens Beste Nyheter mener at nyansert kunnskap skaper håp, og at håp skaper motivasjon til handling, sier Marte Hansen Haugan, talsperson for Verdens Beste Nyheter og påtroppende leder for Changemaker.

Informasjonskampanjen Verdens Beste Nyheter drives av Changemaker og Press. I år lanseres kampanjen 11. mai, og rundt 500 frivillige vil dele ut avisen over hele landet.

Bommer på spørsmål om utvikling

I en undersøkelse fra 2018 gjennomført av Respons Analyse på vegne av Norad kom det frem at nordmenn tror at utviklingen i verden er dårligere enn den faktisk er.

– Det er viktig at unge i dag tror og ser at rettferdig og bærekraftig utvikling er mulig. Derfor mener vi at det kanskje nå mer enn noen gang tidligere er viktig å spre kunnskap om fremskrittene som skjer hver eneste dag og den positive utviklingen som allerede har skjedd, men som vi ikke er klar over, sier Haugan.

Arbeidet fortsetter

FNs årlige rapport om fremgangen i arbeidet med bærekraftsmålene fra 2022 viser at utviklingen har stagnert på flere områder og mange fremskritt har også blitt reversert. Men på flere områder har utviklingen gått i riktig retning. Det er mange land og samfunn, politikere som sivilsamfunn, som gjør sitt ytterste for å nå bærekraftsmålene innen 2030.

– Noen fremskritt har blitt reversert, og det vil kreve mye å rette opp konsekvensene etter korona, krig og naturkatastrofer. Vi i Verdens Beste Nyheter mener det likevel er nyttig og nødvendig å ha kunnskap om fremskrittene som har funnet sted.

– Et eksempel er nyheten om Honduras som avskaffet forbudet mot angrepillen på den internasjonale kvinnedagen i år 8. Mars. Honduras har en av de mest restriktive abortlovgivningene i verden, og derfor er avskaffelsen at forbudet mot angrepillen en kjempeseier som viser at endring tross alt er mulig, avslutter Haugan.

Regions

Verdens Beste Nyheter er en informasjonskampanje som formidler nyheter om fremskritt om global utvikling. VBN ønsker å nyansere, og være et tilskudd til nyhetsbilde ved å skrive og produsere konstruktiv journalistikk. Verdens Beste Nyheter drives av Changemaker, som er ungdomsorganisasjonen til Kirkens nødhjelp og Press - Redd Barna Ungdom.

Verdensbestenyheter.no