Aura – ny, energieffektiv lader for elbiler

Charge Amps, som produserer ladere for elbilindustrien, lanserer en ny resirkulerbar og strømeffektiv lader kalt Aura. En elbillader som er enkel å installere i offentlige miljøer, og som også fungerer utmerket som hjemmelader for elbiler.

«Takket være teknologien i Aura kan bilen lades til en lavere kostnad, fordi det er mulig å planlegge ladingen til de periodene hvor strømprisen er lavest. Det betyr at du kan spare en hel del penger, avhengig av hvor mye bilen kjøres og må lades,» sier Pontus Frohde, adm.dir. i Charge Amps.

Den nye laderen har flere funksjoner; den kan blant annet tilpasse ladingen etter strømbelastningen. Dermed kan flere ladere brukes samtidig, og man kan effektivt dele på tilgjengelig strøm uten å overbelaste strømnettet. Strømstyrken er fleksibel til maks. 32 ampere, og laderen er tilknyttet en skytjeneste som automatisk styrer oppdateringen av programvaren, som også har kryptering og sikkerhetsbeskyttelse.

Aura er vandalklassifisert, noe som betyr at den tåler ekstra store ytre påkjenninger og krevende værforhold med f.eks. fuktighet og store temperatursvingninger.

Den nye teknologien i Aura gjør at den egner seg utmerket i miljøer der mange elbilladere må installeres samtidig, f.eks. på flyplasser, i garasjer på kjøpesentre og i borettslag og i gatemiljø. Aura lader mellom 1,4 og 22 kilowatt på begge kontakter samtidig. Med denne kraftige og fleksible maksstyrken er Aura klar til å lade både dagens og morgendagens elbiler og kan brukes uansett elbilmodell. Den effekten (kilowatt) som trengs, justeres enkelt av montøren via en skytjeneste.

Charge Amps er kjent for å lage elbilladere med moderne design. Ansvarlig for utformingen av Aura er Joachim Nordwall, som også er designer for sportsbilprodusenten Koenigsegg. Laderen er produsert i resirkulert aluminium.

• charge amps aura
  • ladestasjoner
  • elbilladning
  • elbiler og hybridbiler

Charge Amps er et svensk vekstselskap som utvikler smarte og brukervennlige ladeløsninger med funksjonell design for ladbare biler. Vi tilbyr ladebokser, ladekabler og en omfattende skytjeneste. Utvikling og produksjon foregår i Sverige. Selskapet ble etablert i 2012 og lader i dag biler på 32 markeder globalt. Les mer på http://charge-amps.com/.