Pressemelding -

CityQ er elsykkelen som ser ut som en bil – og vil forandre hva vi forbinder med elsykkel

CityQ vil bidra til at flere erstatter egen bil med sykkel.

Stadig flere familier i byene lar være å kjøpe bil, og satser på alternativer som kollektivtransport i kombinasjon med sykling og bildeling.

Men sykling er ikke attraktivt i dårlig vær. Mens rundt 7% sykler på sommerstid er andelen vinterstid rundt 2%. I regn og frost lar de fleste sykkelen stå hjemme til fordel for bilen. Til tross for at rundt halvparten av bilkjøringen i byene er under 5 km – tilsvarende en sykkeltur på under 15 minutter.

Men nå kommer elsykkelen som gjør det mer attraktivt å sykle hele året.

CityQ er elsykkel, men har tak, dører og ser ut som en liten bil. Men den har pedaler og må tråkkes som en elsykkel og med max fart 25km/t. Og som cargo-syklene som stadig flere kjøper som erstatning for bil, kan også CityQ sykles i sykkelfelt og parkere sammen med andre sykler.

«Vi ønsker å bidra til at byene kan erstatte biltrafikk med helårssykling. Da trenger vi slike bil-sykler som gjør sykling mer attraktivt og praktisk - og samtidig reduserer både trafikkproblemene og forurensningen», sier CityQs grunder Morten Rynning.

CityQ er norskutviklet helårs elsykkel laget for Skandinavisk klima. Siden 2017 har CityQ jobbet med norske industridesignere og ingeniører og bygget to generasjoner av CityQ. Målet er å kunne kunne utvikle og produsere mest mulig av både elsykkelen og IT-plattformen i Norge.

«Norge er verdensmestere i bruk av elbil, men det er viktig at vi også greier å bygge opp en industri og økosystem rundt grønn mobilitet, sier Morten Rynning

Dette er også bakgrunnen for at eMobility eksperten Morten Wiese har gått inn som styreleder i CityQ. Også tidligere samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, har nettopp engasjert seg i CityQ; både som rådgiver, styremedlem og aksjonær.

Og det skjer mye spennende nyskapning innen mobilitet i Norge; både hos etablerte transportaktører, i SAMS-klyngen og via Mobilitylab. I tillegg har både Kjeller Innovasjon og Innovasjon Norge vært viktige for CityQ. Selskapet har fått støtte fra Innovasjon Norge via Miljøteknologiordningen til utvikling av den nye versjonen.

CityQ har også vekket interesse internasjonalt, både fra kjøper, partnere inkludert etablerte aktører fra bil- og sykkelindustrien. CityQ jobber blant annet med Mando, et søsterselskap av Hyundai, slik at CityQ erstatter mekaniske deler som kjede og gir med programvare – litt som på Tesla og andre elektriske biler.

• Entreprenørskap

• sykkel
  • elsykkel
  • cargo
  • sparkesykkel
  • ebike
  • mobility
  • bomring
  • bilfritt
  • varetransport
  • elbil
  • bilsykkel
  • cityq
  • rynning

CityQ is a Norwegian startup developing a new type of 4 wheels, weather protected ebike with car like technology and capabilities. The ebike replace chain and mechanics with software and connectivity. CityQ will be launching commercially in 2021.