Gå videre til innhold
Førere bør gjøre det til en vane å la et verksted kontrollere batteriet før vintersesongen. Foto: Clarios

Varmerekord kan føre til batterihavari i vinter

De ekstreme temperaturene vi opplevde siste sommer kan bety at langt flere batterier slutter å virke i vinter sammenlignet med året før. Selv i normale år står defekte 12-voltsbatterier for nesten halvparten av alle havari av kjøretøy, og det gjelder både kjøretøy med forbrenningsmotorer og moderne elbiler. Derfor oppfordrer batteriprodusenten Clarios nå alle førere til å la et verksted sjekke tilstanden på 12-voltsbatteriene før vinteren.

Varme fører til selvutlading

Til tross for de relativt milde vintrene vi har hatt de siste årene topper 12v-batteriet fortsatt listen over de vanligste årsakene til havari av kjøretøy. Det skyldes hovedsakelig at mange kjøretøy har stått stille i lange perioder under pandemien, noe som medførte at batterier ble utladet uten å jevnlig lades opp igjen. I tillegg kommer de ekstreme temperaturene siste sommer. Det er nemlig det som sliter aller mest på batteriet: Høye temperaturer fører til selvutlading, som i sin tur gjør at batteriet eldes for tidlig. Dagens batterier har frem til nå altså allerede vært utsatt for store påkjenninger. Dersom batteriytelsen reduseres på grunn av kulden, og motoren begynner å kreve mer av batteriet, er det for stor belastning på slitne batterier. Én natt med frost er alt som trengs for at et batteri ikke lenger klarer å starte motoren. Selv de relativt milde vintrene vi har hatt de siste årene har hatt 50 dager med frost i gjennomsnitt.

Varmerekord i nord

Også i de nordligste delene av verden opplevde man varmerekorder i sommer. I juni ble det registrert temperaturer på 32 °C over den nordlige polarsirkelen, mens temperaturene i den arktiske delen av Norge lå langt over normalen. Rein og elg søkte tilflukt i snødriver. Også i Finland og Sverige lå temperaturen på rundt 30 °C om dagen og på tropiske nivåer om natten.

«Bilbatteriet eldes i sommervarmen og dør om vinteren», advarer Fredrik Countakis, batteriekspert i Clarios. «Førere bør derfor gjøre det til en vane å la et verksted kontrollere batteriet før vintersesongen.»

Vintersikkerhet

Ved å la et verksted kontrollere batteriet får man klart for seg hvor store påkjenninger det har vært utsatt for i løpet av sommeren, og hvorvidt det kan overleve den kommende vinteren. VARTAs samarbeidspartnere tilbyr denne tjenesten uten ekstra kostnad. Våre eksperter har kunnskapen som kreves for å skifte bilbatteriet ditt raskt og sikkert. Dessuten sørger de for at batteriet resirkuleres, slik at påvirkningen på miljøet reduseres.

Kjøretøyeiere kan raskt finne nærmeste VARTA-partner ved å bruke søkefunksjonen på www.varta-automotive.no.

Clarios er verdensledende innen avansert lavspennings-batteriteknologi for mobilitet. Vi driver utviklingen fremover gjennom stadig smartere løsninger for praktisk talt alle typer kjøretøy. Med 16 000 ansatte i over 140 land bidrar vi med ekspertise til ettermarkedet og våre ettermarkeds- og OEM-partnere og tilbyr pålitelighet, sikkerhet og komfort i hverdagen. Vi tar ansvar for planeten med et tydelig ESG-fokus – vi fremmer de beste bærekraftige løsningene i klassen og promoterer disse i hele bransjen. Vi gjenvinner og gjenbruker opptil 99 % av alle materialene i batteriene våre. Clarios er et porteføljeselskap fra Brookfield.

Pressekontakt Marketing Manager Nordics and Baltics +46 70 429 60 16

Pressekontakt Sales Manager Sweden & Norway +46 70 847 00 16

Clarios er verdensledende innen avanserte lavspenningsbatterier for transport.

Vi skaper fremskritt gjennom stadig smartere løsninger for praktisk talt alle slags kjøretøy. Med 16 000 ansatte i mer enn 100 land tilbyr vi en omfattende kompetanse til ettermarkedet og våre OEM-partnere, samtidig som vi skaper trygghet, sikkerhet og komfort i hverdagen. Vi har et tydelig fokus på miljø- og samfunnsansvar – blant annet gjennom et ambisiøst bærekraftsarbeid som vi deler videre innenfor bransjen. Vi samler inn, gjenvinner og gjenbruker så mye som 99 prosent av materialet i batteriene våre. Clarios er et datterselskap av Brookfield Business Partners.