VARTA NXT Gen Cup

VARTA leverer innovativ batteriteknologi til NXT Gen Cup i langsiktig samarbeid

NXT Gen Cup innleder et langsiktig samarbeid med den ledende batteriprodusenten Clarios og dens merkevare VARTA i forkant av sesongstart. Samarbeidet er fokusert på innovativ batteriteknologi og opplæring av unge bilmekanikere.

Samtlige elektriske LRT NXT1-racerbiler vil bli utstyrt med VARTAs AGM-lavspenningsbatterier som opprettholder spenningen tre ganger så lenge som tradisjonelle batterier.

"Vi er utrolig glade over å kunne ønske VARTA velkommen i NXT Gen Cup-familien, og vi ser fram mot et samarbeid som er bra for både miljøet, mennesker og virksomheten", sier Christian Axelsson, Partners & Event Manager i NXT Gen Cup.

"Clarios er et selskap med uovertruffen kunnskap og erfaring med alle aspekter ved batteriutvikling. De kommer til å bli en nøkkelpartner for oss, spesielt i vårt arbeid med å lære opp unge mekanikere i bilindustrien".

VARTA AGM xEV-batterier er utviklet spesielt for el-kjøretøy og oppfyller kravene fra OEM-produsenter. Med varemerket VARTA er Clarios verdens ledende batteriprodusent og den største leverandøren av originalutstyr til nyttekjøretøy av alle store merker. Seks av ti nye kjøretøy i Europa er utstyrt med et Clarios-batteri. Det robuste designet til VARTA AGM xEV-batterier gjør at de kan oppfylle dagens og fremtidens krav til el- og hybridkjøretøy.

"Vi er både glade og stolte over å kunngjøre vårt samarbeid med NXT Gen Cup og deres spennende konsept med helelektriske racerbiler i juniormesterskapet for unge talenter", sier Erica Fernqvist, markedssjef for Nordics & Baltics i Clarios.

"Dette samarbeidet er helt på linje med våre elbil-produkter, og har et sterkt fokus på våre lavspenningsbatterier til helelektriske kjøretøy og hybrider. Batteriene vil bli levert fra vårt nye senter for forskning og utvikling i Hannover i Tyskland.

"Samarbeidet gir oss en utmerket mulighet til å vise fram produktene våre under de tøffeste forhold, samt til å lære opp framtidens mekanikere".

Startskuddet for NXT Gen Cup 2023 går i Falkenberg 8.–9. juli, på Sveriges raskeste bane. Der vil 18 unge og talentfulle racerbilførere konkurrere mot hverandre i helelektriske LRT NXT1-racerbiler.

NXT Gen Cup vil gå av stabelen parallelt med det helelektriske mesterskapet Swedish Touring Car Championship, og målet er å krone den offisielle svenske juniormesteren sammen med Svenska bilsportförbundet (SBF).

Les mer om VARTA og NXT Gen Cup!

Clarios er verdensledende innen avansert teknologi for lavspenningsbatterier beregnet på mobilitet. Vi skaper fremskritt gjennom stadig smartere løsninger for praktisk talt alle slags kjøretøy. Med 16 000 ansatte i over 140 land tilfører vi ettermarkedet og OEM-partnerne våre dyptgående ekspertise, og vi skaper pålitelighet, sikkerhet og komfort i hverdagen. Vi tar miljøansvar ved å fokusere på ESG – vi utvikler en ledende bærekraftspraksis og fremmer den i hele bransjen. Vi gjenvinner, resirkulerer og gjenbruker opptil 99 % av batterimaterialet. Clarios er et selskap i Brookfield-porteføljen.

Andreas Stamborg

Country Manager Region Nordic +46 70 622 16 32