Clas Ohlson og Childhood lanserer plaster som leger mer enn bare et sår

Som en del av Clas Ohlsons samarbeid med organisasjonen Childhood, lanseres nå plaster med enkle og viktig budskap om barns rettigheter. Hele overskuddet fra salget går til Childhoods viktig arbeid med å forebygge vold og seksuelle overgrep mot barn.

Clas Ohlson og Childhood lanserer nå plaster med ti korte, enkle budskap om barns rettigheter. Teksten på hvert plaster representerer en artikkel i Barnekonvensjonen og er skrevet slik at barn forstår, som for eksempel «Ingen skal skade meg». I pakken med plaster ligger også en folder om barns rettigheter.

– Barns rettigheter er et prioritert område i vårt bærekraftarbeid. I 2019 gjennomført vi en intern opplæring, hvor alle Clas Ohlsons medarbeidere kunne lære om hvordan man som voksen bør oppføre seg for at barn skal føle seg trygge. Nå gir vi kundene mulighet til å støtte Childhoods viktige arbeid ved å kjøpe de unike plastrene, sier Tina Englyst, juridisk leder og ansvarlig for bærekraft i Clas Ohlson.

– En viktig del av Childhoods arbeid går ut på å snakke med barn om deres rettigheter. Vi tror at plastrene om barns rettigheter kan gjøre det lettere for foreldre, sykepleiere, barnehageansatte og andre voksne, som har mye direkte kontakt med barn, å prate med barna om deres rettigheter samtidig som de setter på plaster og gir trøst. Vår drøm er at «barnerettsplasteret» skal finnes i hvert eneste hjem, barnehage og helsestasjon i Norge, sier Paula Guillet de Monthoux, generalsekretær i Childhood.

Barnerettsplasteret selges fra 7. januar i Clas Ohlsons butikker og på clasohlson.no. En pakke med 30 plaster koster 29,90 kr. Overskuddet fra salget går til Childhoods arbeid med å forebygge vold og seksuelle overgrep mot barn.

• Livsstil, mote, fritid

Clas Ohlson er en internasjonal retailkjede i kraftig vekst. Selskapet har ca. 5000 ansatte fordelt på hovedkontor og over 250 butikker i Sverige, Norge, Finland, Storbritannia og Kina . Vi er opptatt av å tilby våre kunder en sømløs og inspirerende handel på tvers av kanaler. I tillegg til over 90 butikker i Norge har Clas Ohlson alle sine ca. 15.000 dingser tilgjengelig i vår nettbutikk. Firmaet ble grunnlagt av den svenske gründeren Clas Ohlson allerede i 1918. Vår grunnlegger hadde en egen evne til å komme opp med smarte dingser og løsninger som raskt ble populære. Selv om vi i dag er en moderne retailer, er vår grunnleggers syn på forretningsvirksomhet og lidenskap for smarte dingser en viktig del av vårt DNA og vår forretningsidé. Vi brenner for å hjelpe og inspirere våre kunder til å forenkle sin hverdag. Dette gjør vi gjennom å tilby smarte produkter og løsninger til Clas Ohlson-priser. I tillegg har vi stort fokus på medarbeidertilfredshet og sosialt ansvar gjennom vårt CSR-arbeid.

World Childhood Foundation (Childhood) er en barnerettsorganisasjon som jobber med å forebygge vold og seksuelle overgrep mot barn. Childhoods visjon er at alle barn skal få en trygg og god barndom uten vold, utnytting og seksuelle overgrep. Childhood ble grunnlagt i 1999 av dronning Silvia. Organisasjonen er aktive i Sverige og tretten andre land over hele verden. Les mer på: www.childhood.se.