- Blått lys i Drammen

Det er ikke bare drakta som er blå i Drammen. Nå brenner det for alvor også et blått lys for Strømsgodset. Klubben er nødt til å lykkes med ansettelsen av Henrik Pedersen.

0-4-tapet for Molde i helga var ingen «høydare» for Godset og fotballfolket fra Drammen. Isolert sett kan man leve med dette resultatet på Marienlyst. Matchen var lagets første under ny trener, de møtte Norges beste lag, og Moldes uttelling før pause var maksimal.. også videre.

Det som er langt mer alvorlig for blåtrøyene, er at braktapet ikke kommer overraskende. Det fremstår som en naturlig konsekvens av dårlige avgjørelser og klubbdrift over tid.

Spoler vi tilbake til seriegullet i 2013 og seriesølvet året før, var Godset klubben som gjorde «alt» riktig.

• Ronny Deila var treneren som fikk tid av klubben til å utvikle lag og spillere.
  • Unggutter som Martin Ødegaard og Iver Fossum tok nivået i Eliteserien på strak arm.
  • Sportssjef Jostein Flo traff godt på spillerlogistikk når disse juvelene etter hvert ble solgt og måtte erstattes.
  • Klubben ble omtalt som mønsterbruk når det kom til talentutvikling.
  • En tydelig, offensiv spillestil gjorde drammenserne til et attraktivt lag for sponsorer, publikum og spillere.

Men så skjer det som ofte hender når man har suksess: Man blir litt høy og mørk, tror dette går av seg selv – og glemmer at sesongene 2012-2014 egentlig ikke er normalsituasjonen for en klubb som Godset.

Seks år senere virker det meste å ha forvitret kraftig. Himmelen som var knallblå for kun få sesonger siden, er nå full av mørke skyer. Klubben – som var kjent for å gi sine trenere tid - har byttet sjef seks ganger siden Deila gikk ut døra i 2014. Samtidig har spillerstallen gradvis blitt dårligere ettersom innkjøpene ikke har slått til som tidligere.

Talentutviklingen, som lenge var Godsets store fjær i hatten, fungerer heller ikke som før. Nabokonkurrentene i Stabæk og Odd har vært dyktigere på å få frem spillere de siste årene, og omkvedet er at «lillebror» Mjøndalen begynner å bli vel plagsomme også på denne arenaen. Nå skal det sies at Godset har sett denne utviklingen, og tatt grep det siste året. Blant annet har klubben hentet tilbake Harald Johannessen og Hans Erik Ødegaard med ansvar for det svært lovende G-16-laget. La oss håpe at de lykkes like godt som tidligere!

Da vi i ComeOn! vurderte Godsets muligheter foran fjorårssesongen, mente jeg at daværende trener Tore Ole Skulleruds lag på papiret var mer enn godt nok til å kjempe om medalje. Det manglet først og fremst en bra midtstopper for at å fighte helt i toppen, men både bredde og typer tilsa at dette kunne bli veldig bra.

I løpet av vårsesongen, ble det imidlertid klart at noe skurret i spillergruppa. Spillestilen satt ikke og moralen virket slapp. Rutinerte «Toro» trakk seg etter halvgått løp da spillergruppa ikke lenger responderte på det han prøvde å få til og resultatene uteble. «BP» Ingebretsen gjorde comeback i trenerstolen, plassen i Eliteserien ble reddet i absolutt tolvte time, men selv ikke en etterlengtet cupfinale mot Rosenborg kunne ikke maskere det åpenbare: sesongen var langt på vei en fiasko og Godset var i trøbbel.

Foran årets sesong valgte man å selge poengspillerne «Tokki» og Ulland Andersen uten å hente inn åpenbare erstattere. Legg til at forsvaret og keeperplassen allerede var av det usikre slaget, så lå det i kortene at det ville bli et tungt år på Marienlyst.

Kombinerer du dette med sykdom på både trener "BP" og sportssjef Flo, samt nøkkelspillere som er skadet (M. Pedersen) og som vil vekk før de nesten er kommet i gang (Sylla), bør det ikke overraske så mange at Godset er et bunnlag ved snart halvspilt serie.

Fortsetter trenden utover høsten, kan et nedrykk være svært dramatisk for klubben på sikt. Ved utgangen av 2020 har klubbens viktigste økonomiske støttespillere, investorgruppen Drammenspatriotene AS, trukket seg ut, samtidig som antall lag i Eliteserien trolig vil reduseres i løpet av relativt kort tid. Da kan veien tilbake til eliten i norsk fotball bli lengre enn noen i Drammen egentlig ønsker å tenke på.

La det ikke være noen tvil: Godset og Drammen hører hjemme i toppen av norsk fotball. Samtidig kan det samme sies om Fredrikstad og HamKam. Suksess er ferskvare og når du først mister fotfestet kan veien tilbake bli fryktelig lang.

For å si det veldig enkelt: SIF-gutta må alvorlig opp i ringene, og ansettelsen av Henrik Pedersen må slå til. Det begynner virkelig å haste med å gjøre ting riktig i Drammen nå.

Thorstein Helstad

Agent og fotballekspert i ComeOn!

• Fotball

• sport