Coop årets leverandør av økologiske produkt

Coop er tildelt prisen som årets leverandør av økologiske produkt. - Dei får prisen for å ha satsa på økologiske varer over tid og at dei gjer økologiske varer tilgjengelege over heile landet, seier Anne Berit Løset, landbruksdirektør i Møre og Romsdal.

Prisen ble delt ut på Den Norske Matfestivalen i Ålesund torsdag.

- Nasjonalt har vi sett oss mål om å auke produksjon og forbruk av økologiske varer til 15 prosent innan 2020.  Dette er eit stort løft, og vi treng tydelege lokomotiv som kan gå fremst i dette arbeidet. Årets prisvinnar er eit godt eksempel på det, seier Løset vidare.

Prisen «Årets leverandør av økologiske produkt» skal bidra til å løfte fram aktørar som utmerkar seg i satsinga på økologiske varer. At det er en av gigantene i dagligvarebransjen som får prisen grunngir juryen slik:

• Coop er en stabil leverandør som har satsa over tid, og
som gjør det enkelt å finne økologiske produkt i hele landet, også på små steder
i distrikta.

• Coop har egen synlig, økologisk merkevare.

• De selger økologisk lokalmat fra produsenter i de ulike regionene,
som frukt, grønsaker og ost.

• Butikkene har tilbud og kampanjer på økologiske varer, noe
man sjelden ser ellers.

• Coop fortjener påskjøning for at de har så godt utvalg og
satser på økologi.

Miljøsjef i Coop Norge, Knut Lutnæs, sier at prisen er en flott synliggjøring av innsatsen Coop har lagt ned for økologimarkedet gjennom over 20 år.

- Det er derfor gledelig å kunne fortelle at omsetningen av økologiske produkter i Coop har økt med 24 prosent så langt i år, sammenlignet med fjoråret. Det er særlig ferskvarer som frukt og grønnsaker, melk og egg, i tillegg til barnemat, som bidrar til økningen. Coop Änglamark økologisk ekstra lett og lett melk som produseres av Rørosmeieriet vokser med over 60 prosent. Coop skal gi stadig flere kunder og medlemmer mulighet til å velge enda fleire økologiske produkter til gode priser, sier Lutnæs.

• Dagligvarer

• økologi
  • økologisk
  • økologisk mat
  • coop änglamark

Coop er en av fire store dagligvareaktører i Norge og driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker innenfor fem kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked. Coop har også 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 107 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,4 millioner medlemmer.

Harald Kristiansen

Kommunikasjonssjef +47 905 99 726