Coop Miljøpris 2014: 50.000 kroner til beste miljøinnovasjon

Coop Miljøpris leter etter nye og smarte emballasjeløsninger som gir maten enda bedre holdbarhet. God emballasje bidrar til at vi kaster mindre mat og sparer miljøet. Den beste ideen premieres med 50 000 kroner.

Hvert år kaster vi én av fire handleposer med mat. Matkasting er sløsing med ressurser og et stort miljøproblem. Det ønsker Coop å gjøre noe med. Vi kaster mat i hovedsak fordi den har gått ut på dato, eller fordi vi tror den har gått ut på dato. Emballasje som sikrer matens holdbarhet reduserer den store mengden mat som blir kastet. Matsvinn og emballasje er temaet for Coop Miljøpris 2014, og Coop ber nå om forslag til smarte, innovative og miljøvennlige emballasjeløsninger. Frist for å sende inn ideer er 1. mars 2014.

Ønsker et mer bærekraftig forbruk
– Vi er en samvirkeorganisasjon, eid av kundene våre. Vår grunnleggende verdi er å dele med hverandre og med generasjonene etter oss. Gjennom Coop Miljøpris ønsker vi å bidra til et mer bærekraftig forbruk. Emballasje er alt fra en enkel papirpose til å frakte mat i, til kompliserte produkter som gir matvarene lenger holdbarhet. Et godt eksempel på nytenkning er Grilstads salamipakning med skrulokk, en ny og effektiv lukke- og åpnefunksjon. Vi ønsker at Coop Miljøpris skal bidra til liknende innovasjoner, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.

– Det største miljøproblemet i dag er ikke emballasjen, men all maten som kastes. Å produsere mat er svært ressurskrevende, derfor er det viktig at vi har emballasje som tar godt vare på maten. Å kaste mindre mat er bra både for miljøet og lommeboken. Framtiden i våre hender støtter Coop Miljøpris og ser fram til å være med i juryen som skal kåre den beste og mest miljøvennlige emballasjeideen, sier Arild Hermstad, leder Framtiden i våre hender.

Bedre holdbarhet gir mindre svinn
Emballasjeløsninger som bidrar til å redusere matsvinn er bra for miljøet. Samtidig er bruken av emballasje redusert med sju prosent fra 2005 til 2011. Miljødirektoratet oppgir at omtrent 95 prosent av emballasjeavfallet ble gjenvunnet i 2012. Plast er den mest brukte emballasjen til matvarer og er den typen emballasje som gir høyest miljøgevinst ved gjenvinning. For hver kilo plastemballasje som materialgjenvinnes, reduseres utslippene av CO2 med nesten tre kilo.

Fakta om Coop Miljøpris 2014
Coop Miljøpris arrangeres for andre gang. Emballasje og matsvinn er temaet for Coop Miljøpris 2014. Coop ønsker ideer til hvordan emballasje kan brukes på nye måter, eller ideer til helt ny emballasje som kan bidra til å redusere matsvinn. Frist er 1. mars 2014. Coop Miljøpris deles ut i kategoriene Innovasjonsprisen og Hverdagsprisen, begge på 50 000 kroner. Konkurranseregler finnes på miljoprisen.coop.no.

Innsendte forslag vurderes av en jury som kårer to vinnere våren 2014. Medlemmene i juryen er Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, miljøagent Sara Alsén Siddiqui fra Miljøagentene, Kari Bunes, direktør i Emballasjeforeningen, seniorforsker Ole Jørgen Hanssen ved Østfoldforskning, og Svein Fanebust, administrerende direktør i Coop Norge SA.

For nærmere informasjon, vennligst kontakt:

Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge, tlf. 905 42 323

Bildet: 6. og 7. klasse ved Steigenskolen i Nordland fikk i fjor Hverdagsprisen for prosjektet «Miljøgjengen» og sitt arbeid for å øke folks bevissthet om matsvinn. H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit overrakte prisen til Lukas Sandbakk, Hedda Lynum, Elise Adolfsen og Celine Normann Olsen.
Foto: Katrine Lunke

• Nye produkter, tjenester

• emballasjeløsning
  • coop miljøpris
  • matkasting
  • matsvinn
  • emballasje
  • svein fanrbust
  • knut lutnæs
  • sara alsén siddiqui
  • emballasjeforeningen
  • kari bunes
  • ole jørgen hanssen
  • østfoldforskning
  • hverdagsprisen
  • innovasjonsprisen
  • innovasjon
  • miljøvennlig
  • holdbarhet
  • miljøagentene
  • framtiden i våre hender
  • arild hermstad

Coop er en av fire store dagligvareaktører i Norge og driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker innenfor fem kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked. Coop har også 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 109 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,39 millioner medlemmer.