Ill.bilde

Hever kompetansen på Volvo-maskiner

Cramo sine medarbeidere får nå en grundig gjennomgang av Volvos hjullastere og gravemaskiner i vektklassen over ti tonn. Kursingen skal øke kompetansen både til kunderådgivere, selgere, serviceteknikere og mekanikere.

Anders Hovind, produktleder for anleggsmaskiner i Cramo, har sammen med Volvo vært både i Oslo, Porsgrunn, Stavanger, Bergen, Bodø og Trondheim for å kurse Cramo-ansatte. Kurset går i detalj på selve maskinene, vedlikeholdspunkter og ekstrautstyr – kunnskap som skal kunne gi den enkelte grunnlag for bedre kundeservice. Etter nyttår venter en ny runde, da med spissing av kompetanse hos internressurser i Cramo.

- Vi har jo ekstremt mange forskjellige produkter, og da er det umulig å ha full oversikt over alt til enhver tid. Derfor gjør vi dette – for å heve kunnskapen og kvaliteten i det vi gjør, og for å kunne kvalitetssikre i alle ledd, sier Hovind.

Volvo Maskin AS stiller med produktsjef Morten Hvattum, som er godt fornøyd med hvordan kursingen har fungert så langt. Hvattum legger til at denne type kurs gjøres regelmessig og at det fremover vil settes mer i system med mer målrettet kursing. Nils Johansen, serviceinspektør og opplæringsansvarlig hos Volvo Maskin AS, står for den tekniske delen av kurset.

- Vi føler oss veldig velkomne når vi er rundt på de forskjellige lokalkontorene til Cramo. Vi merker at de ansatte er med på dette og ønsker å lære, noe som er veldig viktig. Slik utviklingen går med stadig mer komplekse maskiner vil det bare bli mer behov for dette fremover, forteller Hvattum videre.

Hektisk hverdag

Hovind understreker at Cramo alltid er lydhøre for andre leverandører som vil bidra på lignende måter.

- Det er tidkrevende og vanskelig å få det presset inn i en hektisk hverdag, men på generell basis er det klart vi ønsker å gjøre mer av dette. Vi ønsker hele tiden å styrke kompetansen internt, og da er dette et godt virkemiddel, avslutter Hovind.

Les mer om våre anleggsmaskiner