Prosjektet Nye Tøyenbadet bruker brakkerigg med strømforsyning fra solceller

Prosjektet Nye Tøyenbadet bruker brakkerigg med strømforsyning fra solceller

Utleieselskapet Cramo har levert sin første rigg med solceller.

Oslo kommune ved Oslobygg er utbygger av det som blir byens største badeanlegg, og vil gi Oslo et nytt hovedbad for både idrett og publikum. Badet skal stå ferdig sommeren 2024 med et bruttoareal på ca. 16000 kvm over 4 etasjer.

Hovedentreprenør for prosjektet er AF Gruppen, og Cramo er nå stolt av å ha levert sin første brakkerigg med solceller på taket til sin kunde, AF. Anlegget består av 10 paneler montert på hver sin ramme som dekker ett brakketak. Totalt er det 40 paneler i anlegget.

Under optimale solforhold vil det kunne produsere 11,2 kVA, noe som reduserer behovet fra eksternt nett for å dekke strømbehovet til riggen. Skulle det bli overskudd av strøm vil dette leveres ut på det vanlige forsyningsnettet på byggeplassen.

Bruk av solceller på brakkeriggen faller godt sammen med Oslo kommunes høye ambisjoner om fokus på miljø og bærekraft i prosjektet, hvor byggherren blant annet stiller krav til miljøvennlig materialbruk og materialgjenvinning, videreføring av fjernvarme som primær energiforsyning og bruk av sekundærkilder som energibrønner og solenergi.

Sammen med solcellepanelene leveres også tilgang til online-overvåkning slik at prosjektledere kan følge med hvor mye strøm som produseres.

Cramo ble grunnlagt i 1953 og er Nordens ledende aktør innen utleie av maskiner, utstyr og utleierelaterte tjenester. Vi er en totalleverandør for bygg og anleggsbransjen. Vi leverer komplett utstyrsinfrastruktur til kundens prosjekter slik at kunden kun trenger en partner i sine prosjekter. I 2020 ble Cramo kjøpt av Boels Rental, og vi er nå Europas nest største utleieselskap med 7500 ansatte i 18 land. I Norge har Cramo AS i dag 28 avdelinger og 225 ansatte. Cramo AS er ISO sertifisert innenfor for både Kvalitet og Miljø (9001/14001)