Rekordomsetning for Cramo i 2022

Rekordomsetning for Cramo i 2022

Utleiegiganten Cramo leverte et svært godt fjorår og avsluttet 2022 med ny omsetningsrekord. Samtidig ble driftsresultatet mer enn doblet fra 2021. – Et tegn på at vi gjør mye riktig, sier adm. dir. i Cramo, Thomas Astrup.

2022 viste seg å bli et veldig godt år for den landsdekkende utleieaktøren Cramo, som i fjor tok nye markedsandeler i Norge. Den totale omsetningen endte på 741 millioner kroner, en oppgang fra 656 millioner i 2021. Det utgjør en vekst på hele 13 prosent.

– Vi kan si oss godt fornøyde med fjoråret. Cramo har aldri hatt en høyere omsetning enn i 2022, noe som vitner om en sunn drift og en betydelig innsats fra avdelingene våre, sier adm. dir. i Cramo, Thomas Astrup.

Rent resultatmessig er fjoråret også oppløftende, forteller Cramo-sjefen.

– At vi mer enn dobler driftsresultatet fra 2021 til 2022 er et tegn på at vi gjør mye riktig. Den kraftige veksten er et resultat av den betydelige jobben lagt ned av samtlige medarbeidere i fjor, sier Astrup.

Rekordomsetning og en tydelig lønnsomhetsforbedring kommer blant annet som et resultat av investering i nyere og mer etterspurt utstyr, samt en stadig mer effektiv drift.

– Veksten vi ser i 2022 er basert på bred omsetningsøkning innen flere forskjellige tjenester. Etter at Boels Rental kom inn som eier i 2020 har vi investert betydelig i en nyere, grønnere og mer digital maskinpark, noe som også har påvirket omsetningsveksten for fjoråret. Denne utviklingen fortsetter også i første del av 2023, og vi har nå sikret oss en bedre markedsposisjon med oppkjøpet av utleieaktøren BAS. At vår langsiktige satsing mottar positiv respons fra markedet allerede er vi selvsagt veldig godt fornøyde med, avslutter adm. dir. i Cramo, Thomas Astrup.

Cramo ble grunnlagt i 1953 og er Nordens ledende aktør innen utleie av maskiner, utstyr og utleierelaterte tjenester. Vi er en totalleverandør for bygg og anleggsbransjen. Vi leverer komplett utstyrsinfrastruktur til kundens prosjekter slik at kunden kun trenger en partner i sine prosjekter. I 2020 ble Cramo kjøpt av Boels Rental, og vi er nå Europas nest største utleieselskap med 7500 ansatte i 18 land. I Norge har Cramo AS i dag 28 avdelinger og 225 ansatte. Cramo AS er ISO sertifisert innenfor for både Kvalitet og Miljø og Arbeidsmiljø (9001/14001/45001)