Credit Quarterly Q3 2023

Credit Quarterly Q3 2023

Gjennom årets tredje kvartal har det kommet flere rapporter som viser at det blir stadig tøffere for norske husholdninger og norsk næringsliv. I en rapport fra SIFO publisert 26. september, sier over halvparten (53 prosent) av husholdningene at de har måttet stramme inn på forbruket de siste seks månedene for å få endene til å møtes. Finanstilsynet sin halvårsrapport over innrapporterte inkassotall viser en stor økning i antall inkassosaker mot næringslivet. Total inkassogjeld til inndrivelse i Norge ved utgangen av første halvår var 121,4 milliarder kroner – en økning på over fire prosent sammenliknet med utgangen av 2022. Forbruksgjelden til nordmenn økte med 1,8 milliarder kroner i september. Totalsummen er nå 157,7 milliarder kroner, opp 7,4 milliarder fra september i fjor.

Totalt gikk 813 selskaper konkurs i tredje kvartal, noe som gir en økning på 18% sammenlignet med 690 konkurser i fjor. Totalt er antall inkassosaker mot bedrifter opp med 24 prosent i årets første ni måneder sammenliknet med samme periode i fjor, mens antallet inkassosaker mot forbrukere er opp 28 prosent.

Det er med andre ord dyster lesning, og tegner et bilde av en vanskelig vinter. Det er lite som tilsier at tingenes tilstand skal bedre seg, og vi forventer at både mislighold og konkurser skal fortsette å stige. Heldigvis har vi et velfungerende kredittmarked i Norge, med godt kreditorvern, som sikrer at norske bedrifter skal kunne fortsette å yte kreditt i tiden som kommer på tross av at man må forvente at tapene kommer til å stige.

I denne utgaven av Credit Quarterly gir vi deg som vanlig informasjon om hvordan utviklingen har vært innenfor mislighold og konkurser. Jan Ludvig Andreassen fra Eika Gruppen kommer sine betraktninger, mens Bente Thorbjørnsen Senior KAM i Creditsafe og Regnskapsansvarlig i Wenaas Workwear AS Birte Vadset, forklarer hvordan man bør jobbe med internasjonal kredittgivning.

Håper du setter pris på rapporten!

Creditsafe er verdens mest anvendte kredittopplysningsforetak. Vi leverer kreditt- og foretaksinformasjon og tilbyr kredittsjekk på 430 millioner foretak i 200 land. Våre løsninger hjelper deg til å ta smartere beslutninger og unngå tap på kreditt.

Camilla Emring

Pressekontakt PR Manager Norway +46 (0)761-38 11 42
Per Fjærestad

Pressekontakt Country Manager 977 89 589

Verdens mest brukte leverandør av kredittopplysninger

Kredittsjekk på 430 millioner foretak i 200 land online. Creditsafe er et internasjonalt kredittopplysningsforetak grunnlagt i Norge i 1997, med 25 kontorer i 14 land og over 110 000 kunder. Med våre tjenester for kreditt- og risikovurdering unngår du tap på kreditt, og kan si ja til flere kunder. Våre løsninger hjelper deg til å ta smartere beslutninger og automatisere prosessene dine.