Black Friday 2015 slår fjoråret ned i støvlene – knuser alle tidligere rekorder

Det stod store forventninger til Black Friday 2015, med tanke på den økende suksessen av fenomenet i fjor. Black Friday 2015 stod til all forventning, og har slått alle tidligere salgs- og trafikkrekorder. Det ser ut til at mange nordmenn gjorde julehandelen i god tid i år, da de fleste forhandlere også kan rapportere om økt trafikk og salg på denne dagen.

Det ble handlet for mer enn 3,1 milliarder kroner på Black Friday i år, ifølge tall fra Nets. Dette er en imponerende vekst på 26,5% sammenlignet med året før. Ifølge Stein-Arne Tjore, pressesjef i Nets Norge, er dermed denne fredagen dagen med flest kortkjøp og omsetning så langt i år.

Flere forhandlere taklet ikke mengden trafikk som kom på siden deres denne dagen, og flere forhandlere ble også utsolgt for produkter de hadde regnet med skulle holde til jul. For eksempel Get Inspired opplevde så stor pågang at hele siden gikk under. Også CUPONATION kan vise til store resultater av Black Friday. På selve dagen, sammenlignet med fredagen før, opplevde nettsiden en økning i trafikk på hele 674%.

Mads Bukholt, manager Nordics i CUPONATION, er fornøyd med årets resultater av Black Friday: «Dette har definitivt vært den største dagen for oss noensinne, og imens vi venter på de siste salgstallene, ser det ut til å være den største salgsdagen for CUPONATION Norge noensinne. Konseptet Black Friday tilbyr produkter som vanligvis ikke har så store avslag, og det tiltrekker selvsagt forbrukere.» sier han.

Black Friday sin “lillesøster”, Cyber Monday, foregår første mandagen etter Black Friday. Forskjellen på disse to dagene er at alle rabattene på sistnevnte foregår fullstendig på nett. I Norge har denne dagen en ganske sjenert tilstedeværelse, men vi ser at flere butikker også har slengt seg på her i år, og at denne dagen har potensiale i årene fremover: «Interessen for Black Friday i år har vært enorm, noe som har medbragt seg mer oppmerksomhet rundt Cyber Monday også. Når det gjelder salg er mandag den beste dagen, og derfor har jeg stor tro på at denne dagen blir en stor dag for oss, da flere forhandlere har slengt seg på her», sier Mads Bukholt.

• Økonomi, finans

• netthandel
  • black friday
  • cyber monday
  • shopping
  • salg
  • rekord
  • elkjøp
  • get inspierd

CUPONATION er en av de mest raskt-voksende spareportalene globalt, som bringer de beste

sparemulighetene til forbrukere verden over. Firmaet opererer i 17 land med rabatter i over 18,000

nettbutikker og merker som Amazon, H&M, Zalando og Hotels.com. CUPONATION samler alle

tilgjengelige rabattkoder og tilbud fra nettbutikker på en nettside hvor brukere kan dra nytte av

tilbud på produkter spredt over 17 kategorier. CUPONATION ble grunnlagt av Dr. Gerhard

Trautmann, Dr. Adrian Renner og Dr. Andreas Fruth i 2012 og har hovedkontor i München, Tyskland.

Ellen Emilie Lyrholm Harr

Pressekontakt ​Marketing operations | Norway +49 179 9676360