Tre av fire fikk bedre søvn

Region Västernorrland i Sverige gjennomførte i løpet av sommeren 2020 en studie på 30 skiftarbeidende ambulansesjåfører for å evaluere hvordan CURA-dynen påvirket søvnen hos ambulansesjåfører på sykehuset i Sundsvall.

– For å møte framtidens utfordringer innen helsevesenet må vi gjøre mer for å unngå å bli syke. Å ha en god innsovningsfase, få nok REM-søvn og våkne opp uthvilt er ekstremt viktig for at vi skal kunne holde oss friske, sier Anders Söderlind, ansvarlig for studien i Region Västernorrland.

Forbedret søvnkvalitet

Studie viser at 73 prosent av ambulansesjåførene fikk forbedret søvn.

– Jeg opplever at jeg fikk en mye bedre søvnkvalitet og at jeg ikke lenger våkner flere ganger i løpet av natten. Med vektdynen sover jeg til vekkerklokken ringer, sier en av ambulansesjåførene som deltok i studien.

– Jeg bruker en smartklokke som registrerer søvn, og nå har jeg mer tid i kategorien dyp søvn. Så jeg sover godt og har svært gode erfaringer fra bruk av vektdynen, sier en annen ambulansesjåfør.

Hjernens drivstofflager fylles opp

God søvn er ikke bare bra for kroppen, den er også livsviktig for hjernens funksjon.

–Når man sover fylles hjernens drivstofflager opp, hukommelsen konsolideres og unødvendige minner renses ut. Uønskede biprodukter fra hjernens energiomsetning skilles også ut og den emosjonelle balansen gjenopprettes, sier Sveriges ledende søvnekspert, professor Torbjörn Åkerstedt, som er medlem av CURAs ekspertpanel.

Frigjør velværehormonet

Studien viste at flere søvnaspekter ble påvirket av bruken av vektdyne. Den aller største forskjellen var evnen til å opprettholde søvnen. Forklaringen er at tyngden fra CURA-dynen stimulerer reseptorer i huden, noe som gjør at flere av kroppens egne hormoner som virker beroligende og søvngivende frigjøres, blant annet velværehormonet oksytocin.

–Ved denne typen stimulering dukker velværehormonets beroligende, antistress- og helbredende effekter opp, sier professor Kerstin Uvnäs Moberg, en pioner innen forskning på velværehormonet.

• Helse, sykepleie, legemiddel

CURA of Sweden AB er et svensk selskap med fokus på søvn og helse, basert i Sundsvall. Vi har mange års erfaring innen helseindustrien. Målet vårt er å tilby vektdyner til alle som ønsker å forbedre egen søvnkvalitet til en forbrukervennlig pris, uavhengig av de underliggende problemene. CURA-dynen selges i rundt 20 butikkjeder, som totalt gir mer enn 2000 fysiske butikker og gjennom online shopping.

Johan Gradin

Pressekontakt Country Manager Norway +47 907 03 663