Dachser endrer selskapsform til SE

Dachser endrer selskapsform til SE

Dachser, en av Europas ledende logistikkleverandører, har endret selskapsform til Societas Europaea (SE), et grenseoverskridende europeisk selskap, og har banet vei for fremtiden. Det familieeide selskapet planlegger ikke en børsindroduksjon (Initial public offering – IPO).

Nå er Dachser organisert som Societas Europaea (SE). Dachser GmbH & Co. KG har overført de største forretningsområdene Road Logistics (inkludert forretningsområdene European Logistics and Food Logistics Business ) og Air & Sea Logistics til det heleide datterselskapet Dachser SE. Selskapet Dachser GmbH & Co. KG vil gjøres om til holdingselskapet Dachser Group SE & Co. KG.

Ved hjelp av en moderne holdingstruktur vil den juridiske formen, i selskapsformen SE, gi den familieeide bedriften et ideelt rammeverk som kombinerer firmastruktur med datterselskaper i Tyskland og i utlandet. I fremtiden vil Dachsers navn i det tyske markedet være Dachser SE, men navnene på de ulike organisasjonene utenfor Tyskland vil ikke endres.

Denne juridiske endringen skyldes ikke endringer i aksjonærstrukturen. Det skal ikke gjennomføres en børsintroduksjon (IPO) , og eksterne investorer skal ikke kjøpe seg inn i selskapet. Bernhard Simon, CEO i Dachser, sa:"Vi har endret organisasjonsform for å tilpasse oss for global vekst, og på den måten har vi banet vei for fremtiden. Dachser er et veldrevet, familieeid selskap, og det skal det fortsette som i fremtiden."

Dagens administrative styre skal også fortsette, i form av representantskap for Dachser SE med tilsyns funksjon.

Organisasjons- og ledelsesstruktur: Kundenærhet og desentralisert beslutningsprosess

I Dachser Group SE & Co. KG vil hovedstyret og de funksjonene som rapporterer til hovedstyret utføre sentral ledelse og kontrollere gruppens funksjoner på et globalt nivå. Hovedstyret består av Bernhard Simon (CEO), Michael Schilling (COO Road Logistics), som også er nestleder, Thomas Reuter (COO Air & Sea Logistics) og Burkhard Eling (CFO).

Åtte driftsavdelinger, som ledes av Managing Directors, blir underlagt styret i Dachser SE. I forretningsområdet Road Logistics, deles enhetene opp etter regioner, bortsett fra Dachser Food Logistics, som Alfred Miller fortsatt skal lede. Regionenhetene er: Tyskland, Nord- og Sentral-Europa, Frankrike og Maghreb, og Iberia. EMEA, Amerika og Asia Pacific er driftsavdelingene under forretningsområdet Air & Sea Logistics. "De åtte driftsavdelingene kommer til å forsterke vår desentraliserte forretningsstrategi slik at vi blir i stand til å ta beslutninger på en enda raskere og mer fleksibel måte. Det vil også sørge for at vi er nærmere kundene våre", fortalte Simon.

Dachser, et familieeid selskap med hovedkontor i Kempten i Tyskland, er en av de ledende logistikkleverandørene i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistikk, lagertjenester og kundespesifikke tjenester på tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics og Dachser Air & Sea Logistics. Selskapets tilbud består av omfattende og flerfaglige tjenester, f.eks. kontraktlogistikk, konsulent- og rådgivningstjenester, samt bransjespesifikke løsninger. Et sømløst transportnett – både i og utenfor Europa – og informasjonteknologi som er helintegrert i alle selskapets systemer, sørger for intelligente logistikkløsninger over hele verden.

I 2013 hadde Dachser 25 000 ansatte i 42 land på 471 steder over hele verden. Selskapet omsatte for nesten € 5 milliarder og håndterte 70 millioner forsendelser.

Det er mer informasjon om Dachser på www.dachser.com eller www.dachser.no.

Ingrid Øie

Pressekontakt Communications Consultant Nordic