Foto: Sine Nielsen

Dachser Sweden inngår avtale med Volvo Cars

Et av verdens mest kjente og respekterte bilmerker har blitt kunde hos Dachser. To spesialbygde megatrailere skal frakte reservedeler fra Volvo Cars i Torslanda utenfor Gøteborg til Dachser Sweden ABs avdeling i Gøteborg.

Dachser Sweden håndterer nå transporten av Volvo Cars reservedeler fra Torslanda til Dachser i Arendals Allé og videre til Volvo Cars ulike lagre i Tyskland. De to megatrailerne er en nyinvestering ved Gøteborg-avdelingen i det svenske Dachser-nettverket.

Dachser har satt opp en skytteltjeneste mellom Volvo Cars og Dachser og henter varer fra Volvo seks ganger om dagen.

«Konseptet som vi har skapt for Volvo Cars, er unikt», sier Carl-Johan Westas, Branch Manager ved Dachser Swedens kontor i Gøteborg. «Jeg ser frem til å se hvilken forskjell vi kan utgjøre med dette samarbeidet», legger han til.

Skytteltjeneste og dynamisk lasting

Som et ledd i oppsettet tilbyr Dachser også en dynamisk lastetjeneste. Det innebærer at Volvo Cars fyller en hel trailer med varer til Tyskland om gangen på distribusjonsterminalen i Gøteborg etter hvert som ordrene klargjøres og pakkes. Så fraktes varene – reservedeler – til Dachsers avdeling i Gøteborg, der de sorteres og transporteres videre til Volvos lagre i Tyskland.

«Vi gir Volvo Cars en løsning som er skreddersydd for deres logistikkbehov», sier René Sidor, Managing Director i Dachser Nordic A/S. «Med konsepter som dynamisk lasting får Volvo en enhetlig logistikkløsning.»

Samarbeidet mellom Volvo Cars og Dachser er i full gang, og de to nye Dachser-trailerne går allerede i skytteltrafikk mellom lagrene til de to selskapene.

Dachser, et familieeid selskap med hovedkontor i Kempten i Tyskland, er en av de ledende logistikkleverandørene i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistikk, lagertjenester og kundespesifikke tjenester på tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics og Dachser Air & Sea Logistics. Selskapets tilbud består av omfattende og flerfaglige tjenester, f.eks. kontraktlogistikk, konsulent- og rådgivningstjenester, samt bransjespesifikke løsninger. Et sømløst transportnett – både i og utenfor Europa – og informasjonteknologi som er helintegrert i alle selskapets systemer, sørger for intelligente logistikkløsninger over hele verden.

Takket være rundt 29 100 medarbeidere ved 396 steder over hele verden omsatte Dachser for 6,12 milliarder euro i 2017. Samme år håndterte logistikkleverandøren i alt 81,7 millioner forsendelser som til sammen veide 39,8 millioner tonn. Landsorganisasjoner representerer Dachser i 44 land.

Det er mer informasjon om Dachser på www.dachser.no