Dachser utvider samfunnsengasjementet sitt med terre des hommes

Dachser utvider samfunnsengasjementet sitt med terre des hommes

Barns rettigheter, skoler, yrkesrettet opplæring, beskyttelse av naturressurser: Dachser fortsetter sitt ti år lange samarbeid med barneorganisasjonen terre des hommes i den indiske staten Uttar Pradesh og inkluderer samtidig flere regioner i India, Nepal, Brasil og Namibia. De neste fem årene vil logistikkleverandøren investere over 1,1 millioner euro i lokale bistandsprosjekter for å hjelpe mennesker med å hjelpe seg selv og på den måten oppnå varige forbedringer.

«Logistikk fører mennesker, markeder og produksjon nærmere hverandre. Som et globalt firma er det derfor vårt ansvar å arbeide for bedre levevilkår for de som ikke har like store fordeler av globalisering», forklarer Bernhard Simon, CEO for Dachser. «Man må være tålmodig og ha en langsiktig plan for å kunne utgjøre en forskjell. Derfor fortsetter vi å støtte arbeidet til lokale prosjektpartnere av terre des hommes i India samtidig som vi engasjerer oss i andre land og kontinenter.»

Fra utdanning til bærekraft

Resultatene fra prosjekter de siste ti årene viser varige forbedringer i levevilkårene for barn og tenåringer i 136 landsbyer i den fattige nordindiske staten Uttar Pradesh:

• Nesten 17 000 barn og kvinner fikk opplæring i hvilke rettigheter de har, og de fikk hjelp til å kreve dem i det demokratiske indiske samfunnet.
  • Over 15 300 barn fikk grunnleggende utdanning. Rundt 60 % fortsatte på offentlig eller privat skole. Frafallet falt med 40 %.
  • Rundt 4700 barn, hovedsakelig jenter, gikk på yrkesopplæringssenter og tok data- eller håndverkskurs.
  • Barn og tenåringer plantet over 14 200 trær på prosjektstedene, det ble installert 117 kompostenheter og 112 biogassanlegg, 100 familier fikk solcellelamper, slik at barna kunne studere om kvelden.
  • 97 skoler fikk hjelp til drikkevann og sanitæranlegg.

Dachser støtter følgende terre des hommes-prosjekter i tre kontinenter:

India, Nepal:

I Uttar Pradesh planlegger Dachser og den lokale partnerorganisasjonen til terre des hommes å fortsette det vellykkede arbeidet til minst 2020. Arbeidet inkluderer opplæring i kvinners og barns rettigheter, promotering av barne- og ungdomsorganisasjoner, skolegang og kurs, samt både å bevare og forbedre naturressursene i 50 landsbyer. Et nytt prosjekt har som mål å sikre bedre levevilkår for Musaharene, en indisk etnisk gruppe som lever i en region med grense mot Nepal, og som er utsatt for ekstrem diskriminering og økonomiske problemer.

Tilgang til rent vann, sanitæranlegg, utdanning og bedre rettigheter for kvinner er hovedområdene for det tredje prosjektet som skal bistå tre landsbyer i Nepal. terre des hommes skal også hjelpe ungdommer i Mangolpuri, ett av de største slumområdene i New Delhi, slik at de kan vende tilbake til skolen eller gjennomføre eLearning-moduler.

Brasil:

Fra 2015 til minst 2017 vil Dachser støtte arbeidet til Children's Rights Center i Limeira, en del av metropolen Campinas i staten São Paulo. Arbeidet har som mål å hjelpe barn og tenåringer ut av et liv med kriminalitet og avhengighet. For å få til dette tilbyr senteret både opplæringsprogrammer i skoler og alternative programmer etter skoletid, samt seminarer om barns rettigheter for representanter fra sivile samfunnsorganisasjoner og myndighetene.

Namibia:

I dette landet samarbeider terre des hommes og Dachser om et prosjekt som skal avsluttes i 2017. Prosjektet skal gi barna fra San, også kjent som «bushmen», bedre fremtidsutsikter. De er den eldste etniske gruppen sør i Afrika, og de fleste bor i stor fattigdom rundt enorme gårder eller i slumområder i utkanten av små byer. Prosjektet skal sikre tidlig utvikling og kontinuerlig støtte til barneskoler. Yrkesopplæring skal også tilbys, spesielt til jenter slik at de senere kan jobbe på hoteller og lignende, men også for å gi dem håndverkskunnskaper.

Dachser, et familieeid selskap med hovedkontor i Kempten i Tyskland, er en av de ledende logistikkleverandørene i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistikk, lagertjenester og kundespesifikke tjenester på tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics og Dachser Air & Sea Logistics. Selskapets tilbud består av omfattende og flerfaglige tjenester, f.eks. kontraktlogistikk, konsulent- og rådgivningstjenester, samt bransjespesifikke løsninger. Et sømløst transportnett – både i og utenfor Europa – og informasjonteknologi som er helintegrert i alle selskapets systemer, sørger for intelligente logistikkløsninger over hele verden.

I 2014 hadde Dachser 25 000 ansatte på 437 steder over hele verden og omsatte for nesten 5,3 milliarder euro. Logistikkleverandøren håndterte i alt 73,7 millioner forsendelser som til sammen veide 35,4 millioner tonn. Dachser er representert med sin egen organisasjon i 42 land.

Det er mer informasjon om Dachser på www.dachser.com eller www.dachser.no.

Ingrid Øie

Pressekontakt Communications Consultant Nordic