For første gang oppnår logistikkleverandøren en omsetning på mer enn 6 milliarder euro, og veksten drives av solid eksportvirksomhet i Europa og en økning i global handel

Dachsers vekst er i medvind

I regnskapsåret 2017 oppnådde Dachser for første gang en omsetning på mer enn 6 milliarder euro. Den globale logistikkleverandøren økte sin bruttoomsetning med 7,2 prosent til 6,12 milliarder euro. Dachser satte også andre rekorder med håndtering av totalt 81,7 millioner forsendelser (+2,1 prosent) med en totalvekt på 39,8 millioner tonn (+4,3 prosent). På globalt nivå skapte Dachser 1648 nye arbeidsplasser i 2017.

«Vi fulgte systematisk vår vellykkede eksportstrategi for landeveistransport i Europa, og vi fikk ekstra drahjelp fra økningen i global handel», sier Bernhard Simon, administrerende direktør for Dachser SE. «Prisøkning for fly- og sjøtransport hjalp oss med å oppnå en betydelig omsetningsøkning.»

Detaljert forretningsutvikling

I 2017 oppnådde Dachsers forretningsområde Road Logistics, som består av transport og lagring av industrivarer (European Logistics) og næringsmidler (Food Logistics), en bruttoomsetning på 4,44 milliarder euro (+3,1 prosent). Forsendelser og antall transporterte tonn økte med henholdsvis 2,1 og 3,6 prosent. For forretningsområdet European Logistics (EL) har konstant fokus på europeisk eksportvirksomhet i EL-nettverket nok en gang ført til robust vekst. Dette gjelder spesielt for forretningsenheten EL North Central Europe, som rapporterte vekst på imponerende 7,4 prosent, men også for EL France & Maghreb og EL Iberia og den dynamiske veksten i deres logistikkvirksomhet. «Tyskland er fortsatt ryggraden i vår virksomhet, men Frankrike er på vei til å bli en god nummer to for landeveistransport på tvers av landegrenser. Vi har systematisk bygd opp denne strategiske logistikkaksen de siste årene», forklarer Simon.

Forretningsområdet Food Logistics oppnådde nok en gang en vekst langt over gjennomsnittet. Dette skyldes først og fremst den tyske virksomheten, med bidrag fra flere nye kunder for transport på tvers av landegrensene. «Fem år etter at European Food Network så dagens lys, kan vi nå gjøre opp status. Avgjørelsen om å etablere et solid partnernettverk under vår nye systemledelse var riktig», sier Simon.

For forretningsområdet Air & Sea Logistics (ASL) har ny driv i virksomheten, kombinert med prisøkning, spesielt for flyfrakt, økt omsetningen med 15,7 prosent til 1,79 milliarder euro. Alle de tre regionale ASL-forretningsenhetene oppnådde en tosifret prosentvis omsetningsøkning, og virksomheten i Asia oppnådde høyest omsetningsvekst med mer enn 20 prosent. Antall forsendelser som forretningsområdet håndterte, økte med 6,7 prosent, mens TEUs og antall tonn økte med henholdsvis 8,5 og 23,3 prosent.

«Luft- og sjøtransport er en flyktig virksomhet med en omsetning som stadig svinger mellom ytterpunktene», sier Simon. «Men vi fokuserer på å sikre bærekraftig lønnsom vekst. Så vi arbeider stadig med å føye sammen de to forretningsområdene, og vi fortsetter med systemintegrasjon.»

Fremtidsrettet investering i nettverk og personell

Til tross for den gunstige drahjelpen, som fortsatte gjennom første kvartal 2018, ser Simon flaskehalser i kapasiteten og en stadig større mangel på sjåfører som de største faktorene som potensielt kan begrense fremtidig vekst. «Derfor har vårt arbeid for opplæring fått topp prioritet.» I 2017 gjennomførte de 22 første profesjonelle lastebilsjåførene sin opplæring hos Dachser Service und Ausbildungs GmbH i Tyskland. Samme år startet 106 sjåfører på sin opplæring 35 steder i Tyskland. «Vi ønsker å øke antall sjåførlærlinger hvert år, og vi ønsker å etablere kvalitetskonseptet vårt i andre europeiske land også», sier Simon.

Dachsers investeringer i nettverkslokaliteter, flåter, teknologi og IT-systemer økte med 5 prosent til 136 millioner euro i 2017. «I fjor utvidet vi kapasiteten i Tyskland voldsomt, spesielt innen næringsmiddelbransjen», sier Simon. Dachser har annonsert at bedriften har øremerket ytterligere 188 millioner euro til investeringer i 2018, og denne gangen fokuserer de på industrivarer.

Oversikt over brutto omsetning:

Omsetning i EUR (millioner) 2017 Brutto inkl. toll og importavgift 2016 Brutto inkl. toll og importavgift Endring
Road Logistics 4441 4307 + 3,1 %
European Logistics 3570 3495 + 2,1 %
Food Logistics 871 812 + 7,3 %
Air & Sea Logistics 1785 1542 + 15,7 %
Konsolidering(fradrag for omsetning fra bedriftens interesser på 50 % og lavere) – 108 – 143
Konsern 6118 5706 + 7,2 %

Oversikt over netto omsetning:
Omsetning i EUR (millioner) 2017 Netto ekskl. toll og importavgift 2016 Netto ekskl. toll og importavgift Endring
Road Logistics 4187 3898 + 7,4 %
European Logistics 3316 3086 + 7,5 %
Food Logistics 871 812 + 7,3 %
Air & Sea Logistics 1190 1013 + 17,5 %
Konsolidering(fradrag for omsetning fra bedriftens interesser på 50 % og lavere) – 98 – 105
Konsern 5280 4806 + 9,9 %

Dachser, et familieeid selskap med hovedkontor i Kempten i Tyskland, er en av de ledende logistikkleverandørene i Europa.

Dachser leverer omfattende transportlogistikk, lagertjenester og kundespesifikke tjenester på tre forretningsområder: Dachser European Logistics, Dachser Food Logistics og Dachser Air & Sea Logistics. Selskapets tilbud består av omfattende og flerfaglige tjenester, f.eks. kontraktlogistikk, konsulent- og rådgivningstjenester, samt bransjespesifikke løsninger. Et sømløst transportnett – både i og utenfor Europa – og informasjonteknologi som er helintegrert i alle selskapets systemer, sørger for intelligente logistikkløsninger over hele verden.

Takket være rundt 29 100 medarbeidere ved 396 steder over hele verden omsatte Dachser for 6,12 milliarder euro i 2017. Samme år håndterte logistikkleverandøren i alt 81,7 millioner forsendelser som til sammen veide 39,8 millioner tonn. Landsorganisasjoner representerer Dachser i 44 land.

Det er mer informasjon om Dachser på www.dachser.no