Demonstrasjon ved Kinas ambassade i Oslo 17. oktober 2017

I forkant av det kinesiske kommunistpartis 19. kongress, holdt den norske Tibetkomité sammen med det tibetanske samfunn i Norge, en stille protestaksjon ved den kinesiske ambassade i Oslo igår 17. oktober 2017.

Helt siden Xi Jinping steg til toppen av Kinas kommunistparti i november 2012 har hans lederskap vært preget av en helhjertet innsats for å stilne kritiske røster - hjemme og i utlandet - på tvers av en rekke tema, ikke minst knyttet til Kinas fortsatte okkupasjon av Tibet. Denne nye rapporten, Xi Jinping: Fem års fiasko i Tibet, beskriver alvorlighetsgraden av Tibets situasjon, og viser tydelig hvordan Xi er ansvarlig for den intense og systematiske undertrykkelsen som bare er blitt hardere de siste fem årene. En undertrykkelse som sterkt påvirker den jevne tibetaners hverdag.

"Fem år med Xis lederskap har vært fem forferdelige år i Tibet," sier Nyima Lhamo fra International Tibet Network. "Situasjonen i Tibet, Kina og andre territorier okkupert av Folkerepublikken Kina har gått fra verst til verre siden 2012 - med dødsfall av fremtredende menneskerettighetsforkjempere, Nobelprisvinner Liu Xiaobo og den tibetanske buddhistilederen Tenzin Delek Rinpoche , et tydelig resultat Xi Jinping styre. "

Etter søknad til politiet i Oslo ble demonstrasjonen tildelt en liten plass et godt stykke unna ambassaden på Vinderen. Tidligere år har man kunnet stå foran hovedinngangen (på motsatt side av gaten) og siden dette er et stille villastrøk har dette aldri vært noe problem. Så ikke denne gang. Det virker som om den kinesiske ambassade lykkes godt med å eksportere sin sensur også til andre nasjoner, illustrert ved at politiet hindret en ung demonstrant å bære flagget tilbake til sin parkerte bil  fordi han da passerte foran ambassadens hovedinngang. Flagget ble beordret overlatt til de som skulle gå andre veien, altså ikke forbi ambassaden.

I tråd med den tibetanske motstandskampens ikke-voldelige linje, ble aksjonen holdt i stillhet og markert ved at alle demonstrantene vendte ryggen til ambassadebygningen. Det ble båret tibetanske flagg, et symbol som er forbudt i Tibet og Kina, samt postere.

• Akershus

Merethe Lind Jodalen