Pressemelding -

To aktivister er arrestert i Aten under fredelig protest mot vinter-OL i Beijing 2022

Markeringen fant sted i forbindelse med forberedelser til tenning av den olympiske fakkel på Akropolis. Deres forbrytelse var at de viste fram bannere og flagg for å vise sin solidaritet med undertrykte grupper i Kina.

Organisasjonen Students for a Free Tibet rapporterte tidlig i ettermiddag at de to nektes advokatbistand. Senere er det meldt at de vil bli holdt i arrest fram til klokka 10 lokal tid i morgen, da de må møte i retten. Det er med forferdelse vi er vitne til hvordan myndighetene i Hellas, demokratiets vugge, nå gjør knefall for forventningene fra det totalitære diktaturet som har fått tildelt OL, om å bringe kritikk til taushet.

I sin uttalelse 30. september skriver Norges Skiforbund:
“Skistyret vil støtte alle utøvere og andre som ønsker å ytre seg om og markere brudd på menneskerettigheter.”

I dag er altså to forkjempere for menneskerettigheter arrestert for å markere sin motstand mot arrangementet som Skiforbundet ønsker norsk deltakelse i, og som forbundet også knytter opp mot situasjonen som Zoksang og Siu engasjerer seg i. Vi forventer derfor at Skiforbundet, gjerne sammen med andre særforbund, eventuelt gjennom Norges Idrettsforbund og Norges olympiske komité,
sørger for at Den internasjonale olympiske komité protesterer til greske myndigheter mot arrestasjonene og krever umiddelbar, betingelsesløs frigivelse
av Zoksang og Siu. Samtidig må IOC
kreve at forholdene legges til rette for fredelige protester under morgendagens fakkeltenningsseremoni.

Selv om arrangøren skulle ønske å unngå en stor publikumsansamling er det uakseptabelt at en fredelig markering til støtte for menneskerettigheter gjennomført av bare to personer, forbys om begrunnelsen er smittesituasjonen

Joey Siu hadde en av hovedrollene i norske Anders Hammers Oscar-nominerte dokumentar “Do not split”, om protestbevegelsen i Hongkong i 2019.

Les om aksjonen her!

• Menneskerettigheter

• humanrightsinchina
  • menneskerettigheter
  • china

Den norske Tibet-komitéen (DnTk) ble stiftet våren 1989 og er en medlemsorganisasjon. DnTk er en partipolitisk uavhengig, landsomfattende organisasjon som er dannet for å arbeide for tibetanernes rettigheter og mot kinesisk okkupasjon og undertrykkelse i Tibet. Den norske Tibet-komité støtter aktivt kampen for menneskerettigheter i Tibet, det tibetanske folks rett til selvbestemmelse og setter søkelys på den økologiske situasjonen i regionen. Komiteen skal også arbeide for å gjøre den tibetanske kulturen kjent i Norge. Den norske Tibet-komité støtter tibetanernes ikke-voldelige linje/kamp.

Merethe Lind Jodalen

Pressekontakt Daglig leder 95822006