DHL Express leverer COVID-19 vaksine til hele Norge

DHL Express leverer COVID-19 vaksine til hele Norge

• Det første DHL Express flyet med COVID-19 vaksine for direkte videredistribusjon til hele Norge landet i dag på Oslo Lufthavn Gardermoen.
  • I løpet av morgentimene lander DHL Express fly rundt om i Norge med COVID-19 vaksine.
  • Ytterligere fly kommer i de neste ukene og månedene.
  • DHL Express står klar med sitt unike logistikknettverk.

Oslo Lufthavn Gardermoen, 29. desember 2020: DHL Express, den verdensledende ekspressleverandøren er i gang med den internasjonale distribusjonen av COVID-19-vaksine. Tirsdag morgen kl. 07:15 landet den første Airbus-300 på norsk jord. Med seg hadde den de første forsyningene med vaksine for direkte videredistribusjon til hele Norge.

"Etter mange måneders forberedelser er vi glade for at oppdraget vårt med vaksinedistribusjon er i gang, og at vi kan bidra med vår logistikkekspertise og vårt unike logistikknettverk i Norge for å gjøre vaksinen tilgjengelig over hele landet", sier Terje Aarbog, administrerende direktør i DHL Express Norge.

“Vi er enormt stolte av å spille en aktiv rolle som den mest globale logistikkleverandøren når det gjelder å bringe COVID-19-vaksinen ut til verdens befolkning. Med vår omfattende logistikkekspertise, sammen med engasjementet og lidenskapen til våre medarbeidere, ønsker vi å aktivt delta i bekjempelsen av pandemien. Det er også formålet til vårt konsern: «Koble mennesker sammen og forbedre liv» (Connecting People Improving Lives) Den nåværende krisen har allerede vist hvor uunnværlig internasjonale logistikknettverk er for å sikre at samfunn får levert livsnødvendige forsyninger av både personlig verneutstyr og nå vaksinen for å sikre befolkningens helse. Vi er godt i gang med neste steg i vår felles kamp mot COVID-19-viruset. Våre team i 220 land og territorier sammen med vårt globale nettverk, er klare til å levere når som helst og hvor som helst», fortsetter Aarbog.

Mer enn 9000 spesialister jobber på tvers av DHLs dedikerte globale nettverk slik at farmasøytisk og medisinsk utstyr, kliniske studier og forskningsorganisasjoner, distributører, samt sykehus og helsepersonell, er koblet sammen gjennom hele verdikjeden.

På global skala har logistikkleverandører blitt utfordret til å etablere medisinske forsyningskjeder raskt for å levere vaksiner i usedvanlige mengder på mer enn 10 milliarder doser over hele verden, også i regioner med mindre utviklet logistikkinfrastruktur der ca. 3 milliarder mennesker bor. For å gi global dekning de neste to årene, vil det være behov for opptil 200 000 pallesendinger og 15 millioner kjølebokser, samt 15 000 flyvninger mellom de forskjellige forsyningskjedene.

Med en flyflåte på mer enn 260 dedikerte fly, mange partnerflyselskaper og et hub- og gateway-nettverk som strekker seg over mer enn 220 land og territorier, er DHL optimalt utstyrt og forberedt på en verdensomspennende forsyning av vaksiner mot COVID-19.

«I Norge tilbyr DHL Express en landsdekkende ekspress service med fleksibel levering, hurtighet, presisjon, høy servicekvalitet og sikker fremføring. Vi har et unikt nettverk her til lands med seks egne dedikerte fly daglig til/fra de seks største byene i Norge, samt vi bruker kommersielle fly til/fra 13 byer. Til sammen dekkes dermed 19 byer daglig med fly i Norge. Dette gjør det mulig for oss å levere til hele landet samme dag som godset ankommer eller dagen etter", avslutter Aarbog.

Terje Aarbog

Managing Director +47 934 08 007