Milepæl nådd: DHL har levert 1 milliard vaksinedoser mot Covid-19

Milepæl nådd: DHL har levert 1 milliard vaksinedoser mot Covid-19

• 1 milliard vaksinedoser sendt til mer enn 160 land siden desember 2020 i kampen mot Covid-19
  • Sømløs styring og gjennomføring av ulike forsyningskjeder
  • Planlegging avgjørende for å identifisere og forhindre helsekriser i fremtiden

Bonn / Tyskland, 16. september 2021: Covid-19 har blitt den største globale helsekrisen i løpet av et århundre. Regjeringer, frivillige organisasjoner og offentlige myndigheter har fokusert på å begrense viruset, fremskynde vaksinasjonsprogrammer for å trygge befolkningen, og sikre at økonomier kommer seg raskt. Siden den globale vaksinekampanjen mot Covid-19 startet opp i desember 2020, har DHL levert mer enn 1 milliard vaksinedoser til mer enn 160 land og spilt en nøkkelrolle i den globale vaksinedistribusjonen.

«Når vi ser tilbake på unntakstilstanden de siste ni månedene, er vi beæret over å få spille vår rolle og sømløst administrere og gjennomføre flere forsyningskjeder uten avbrudd i kaldkjeden og uten sikkerhetshendelser. Vi jobber på tvers av flere forsyningskjeder og administrerer direkte distribusjoner i visse land. Vi implementerte nye, dedikerte og pålitelige tjenester raskt for å kunne sende de svært temperaturfølsomme vaksinene, samt tilleggsutstyr og testsett. I tråd med vårt formål om ‘Connecting People, Improving Lives’, fortsetter vi å utnytte vår infrastruktur for kaldkjeder, vårt motstandsdyktige globale nettverk med inngående farmasøytisk logistikkunnskap og erfaring fra våre ansatte», sier Katja Busch, Chief Commercial Officer DHL.

Den globale vaksinasjonskampanjen er avgjørende i kampen mot viruset, og den er avgjørende for å begrense ytterligere virusvarianter. For å nå et høyt immunnivå kreves rundt 10 milliarder vaksinedoser over hele verden innen utgangen av 2021. Den globale fordelingen av disse dosene er nødvendig for å sikre at så mange som mulig har tilgang til vaksiner. I tillegg til å administrere ulike og komplekse forsyningskjeder, har de sensitive temperaturkravene vært en stor utfordring for logistikkekspertene.

«Vår fordel var at vi allerede hadde på plass et sofistikert nettverk med den nødvendige helseekspertisen. Dette tillot oss å reagere raskt», forklarer Claudia Roa, President of Life Sciences & Healthcare i DHL Customer Solutions & Innovation. “Vi sender vaksinene i spesielle termiske beholdere utstyrt med toppmoderne GPS-temperaturmålere for å sikre jevne temperaturer og komplett oversikt gjennom hele reisen.»

DHL Global Forwarding og DHL Express har fått oppgaven med å transportere Covid-19-vaksiner på flere ruter fra Europa og andre steder, til land i Asia Stillehavet, Sør-Amerika og Europa. DHL Supply Chain er ansvarlig for riktig lagring og lokal distribusjon av vaksiner i flere tyske delstater.

«Å gjøre en meningsfull forskjell er det som driver oss, og vi er stolte over vårt bidrag til den enorme oppgaven med å levere Covid-19-vaksiner og tilhørende kritiske medisinske forsyninger til rett sted til rett tid, over hele verden», sier Thomas Ellmann, Vice President of Live Sciences & Healthcare, DHL Customer Solutions & Innovation. « Den nåværende situasjonen med Covid-19 viser tydelig hvordan samarbeid mellom regjeringer og frivillige organisasjoner, farmasøytiske selskaper, produsenter av medisinsk utstyr og logistikkselskaper er den eneste måten å slå ned pandemier på, både nå og i fremtiden.»

Viktig forberedelser for fremtiden
Som skissert i DHLs rapport «Revisiting Pandemic Resilience», bør logistikkinfrastrukturen og kapasiteten som er bygget opp for pandemien opprettholdes, fordi ytterligere 7-9 milliarder vaksinedoser årlig vil være nødvendig i de kommende årene for å holde infeksjonshastigheten lav og senke tempoet på virusmutasjoner – uten å telle sesongmessige svingninger.

For å være forberedt på fremtiden er det viktig å tidlig identifisere og forebygge helsekriser gjennom aktive partnerskap, utvidede globale varslingssystemer, en integrert epidemiforebyggende plan og målrettede FoU-investeringer. DHL anbefaler også å utvide og institusjonalisere virusbegrensning og mottiltak (f.eks. digital kontaktsporing og nasjonale lagre) for å sikre strategisk beredskap og mer effektiv responstid. For å legge til rette for rask utrulling av medisiner (dvs. diagnostikk, terapi og vaksiner), bør styresmakter og næringer opprettholde stand by-produksjonskapasitet, ha et oppsett for planlegging, produksjon og innkjøp, og utvide lokale distribusjonskapasiteter.