DHL Express-flyet landet på Ben Gurion Airport sist ondag og Israels statsminister kunne ta imot det første vaksinepartiet.

DHL starter internasjonal distribusjon av vaksine mot COVID-19

Bonn, 15. desember 2020: DHL starter opp internasjonal distribusjon av vaksine mot COVID-19. I forrige uke mottok Israels regjering det første partiet til sine innbyggerne med flyfrakt operert av DHL Express og DHL Global Forwarding. Det første DHL Express-flyet landet på Ben Gurion internasjonale lufthavn i Tel Aviv sist onsdag, og ble tatt imot av statsminister Benjamin Netanyahu. DHL Global Forwarding, den internasjonale godsspesialisten i Deutsche Post DHL Group, dedikerte også et chartret fly med ytterligere forsyninger av vaksinedoser, som ankom Ben Gurion Airport 10. desember klokken 15.00 lokal tid.

"Etter mange måneders forberedelser er vi glade for at oppdraget vårt med vaksinedistribusjon nå har startet, og at vi kan bidra med vår logistikkekspertise for å gjøre vaksinen tilgjengelig over hele verden", sier Travis Cobb, leder for Global Network Operations and Aviation i DHL Express. “Den nåværende krisen har vist hvor uunnværlige internasjonale logistikknettverk er for å sikre at samfunn har nødvendig personlig verneutstyr og testsett for å sikre befolkningens helse. Nå tar vi fatt på neste trinn i vår felles kamp mot COVID-19-viruset. Våre team i 220 land og territorier sammen med vårt globale nettverk, er klare til å levere når som helst og hvor som helst.”

“Vi er stolte av å spille en aktiv rolle som den mest globale logistikkleverandøren når det gjelder å bringe COVID-19-vaksinen ut til verdens befolkning. Med vår omfattende logistikkekspertise i Life Sciences & Healthcare-sektoren, sammen med engasjementet og lidenskapen til våre medarbeidere, ønsker vi å delta i bekjempelsen av pandemien. Det er også Deutsche Post DHL Group sitt formål - å koble mennesker sammen og forbedre liv», fastslår Thomas Mack, sjef for Global Airfreight, DHL Global Forwarding.

I tillegg til de første flyvningene til Israel, forbereder DHL seg nå på å gjennomføre ytterligere vaksinedistribusjoner med fly i desember.

Mer enn 9000 spesialister jobber på tvers av DHLs dedikerte globale nettverk slik at farmasøytisk og medisinsk utstyr, kliniske studier og forskningsorganisasjoner, grossister og distributører, samt sykehus og helsepersonell, er koblet sammen gjennom hele verdikjeden og via digitalisering, fra kliniske studier til omsorg, og hvert trinn i mellom.

DHLs portefølje for helsevesenet inkluderer 150+ farmasøyter, 20+ kliniske forsøksdepoter, 100+ sertifiserte stasjoner, 160+ BNP-kvalifiserte lager, 15+ GMP-sertifiserte nettsteder, 135+ medisinske ekspressteder og et tidsspesifikt internasjonalt ekspressnett som dekker 220 land og territorier.

På global skala utfordres logistikkleverandører til å etablere medisinske forsyningskjeder raskt for å levere vaksiner i usedvanlige mengder på mer enn 10 milliarder doser over hele verden, også i regioner med mindre utviklet logistikkinfrastruktur der ca. 3 milliarder mennesker bor. For å gi global dekning de neste to årene, vil det være behov for opptil 200 000 pallesendinger og 15 millioner(?? – tror det) kjølebokser, samt 15 000 flyvninger mellom de forskjellige forsyningskjedene.

Med en flyflåte på mer enn 260 dedikerte fly, mange partnerflyselskaper og et hub- og gateway-nettverk som strekker seg over mer enn 220 land og territorier, er DHL optimalt utstyrt og forberedt på en verdensomspennende forsyning av vaksiner mot COVID-19.

Med vaksiner som historisk sett tar ca. 5-20 år å utvikle, er den fremskyndte prosessen med vaksine mot COVID-19 innen ett år uten sidestykke. Det stilles også strenge temperaturkrav (ned til -80°C) under transport og lagring for visse vaksiner for å sikre vaksinenes effekt.