Kampen mot viruset: DHL-rapport oppdaterer erfaringer etter ett år med Covid-19

Kampen mot viruset: DHL-rapport oppdaterer erfaringer etter ett år med Covid-19

• Med over 350 fasiliteter involvert, har DHL hittil distribuert mer enn 200 millioner vaksinedoser til over 120 land
  • Fra 2022 og fremover er det behov for ytterligere 7-9 milliarder vaksinedoser årlig for å holde infeksjonshastighetene lave og redusere tempoet på virusmutasjoner
  • Lokalt tilpassede leveranser, distribusjonsmodeller og et konstant lager av vaksiner vil fortsette å være kritisk utover 2021

Bonn / Tyskland, 18. mai 2021: Det har gått mer enn ett år siden verden våknet til nyheten om det nye SARS-COV-2-viruset. Det som fulgte var den største globale helsekrisen på 100 år. Innvirkningen i alle aspekter av samfunnet har vært dype. Logistikk og forsyningskjeder har spilt en viktig rolle i pandemistyringen helt fra starten av for å sikre tilgjengelighet og distribusjon av viktige smittevernsutstyr, som medisiner og medisinsk utstyr som vaksiner, testsett, tilleggsutstyr, behandlinger og personlig verneutstyr. Med over 200 millioner doser av alle godkjente vaksiner distribuert til over 120 land, og 9.000 flyvninger der mer enn 350 DHL-fasiliteter var involvert, har DHL vært en del av responsstrategien fra begynnelsen. Over 50 bilaterale og multilaterale samarbeid med partnere i både farmasøytisk og offentlig sektor, og flere nye dedikerte tjenester ble opprettet for å gjennomføre denne oppgaven. Den nylig publiserte DHL-rapporten "Revisiting Pandemic Resilience" gjennomgår pandemiens motstandsdyktighet ved å ta et skritt tilbake og kaste lys over hva sektoren har lært fra kampen mot Covid-19, for å være best forberedt på å håndtere folkehelsetilfeller i fremtiden.

"Administrasjon av logistikk og forsyningskjeder spiller en nøkkelrolle i pandemistyring. Å holde forsyningskjeder i gang og sikre levering av viktige helseforsyninger har gitt verdifull læring", forklarer Katja Busch, Chief Commercial Officer DHL. "Vi opprettet nye dedikerte tjenester for vaksinedistribusjon i en enestående fart. Alle sektorer, næringer og nasjoner må samarbeide for å lykkes med å avslutte den akutte fasen av denne pandemien. Å danne sterke partnerskap og utnytte dataanalyse vil være nøkkelen. Vi må også være forberedt på høye pasient- og vaksinevolumer, opprettholde logistikkinfrastruktur og kapasitet, mens vi planlegger sesongmessige svingninger og tilbyr en stabil og velutstyrt plattform for årene som kommer."

Det er viktige prestasjoner på tvers av forskning og utvikling, produksjon og forsyningskjeder, samt politikk, som vil hjelpe oss å komme igjennom krisen som et globalt samfunn. Grunnlaget for dette ble lagt ved forskning og utvikling som utviklet en vaksine fem ganger raskere enn noen annen vaksine i historien, og økte produksjonen på rekordtid – en firedobling av produksjonskapasiteten før Covid-vaksinen. Sammen med logistikk og forsyningskjeder klarte de å få ut livreddende vaksiner til pasienter over hele verden. Selv om særegne krav om oppbevaring ned til -70 °C måtte oppfylles, var logistikken i stand til å gjennomføre distribusjon tre ganger raskere enn vanlig. Videre har multilateral handling fra folkehelse og politiske aktører gitt et rammeverk for rask vaksineutvikling og distribusjon.

Samarbeid er nøkkelen til global vaksinedistribusjon
For høye nivåer av vaksinering, kreves rundt 10 milliarder vaksinedoser globalt innen utgangen av 2021. Imidlertid har bare fire land oppnådd vaksinasjonsrater > 50 % hittil, og mange av de gjenværende landene og territoriene har mindre utviklet infrastruktur, noe som gjør utleveringen vanskeligere. For å få raskere vaksinedistribusjon må følgende områder vurderes:

• Næringer og nasjoner må fremme samarbeid, og være spesielt oppmerksom på å bygge sterke partnerskap og en støttende informasjonsbase.
  • For sikker inngående forsyningsstrøm, er det behov for proaktiv transportkapasitetsstyring og bærekraftig returstrøm for emballasje. Dette er spesielt kritisk ettersom mer en 95 % av globale Covid-19-vaksinedoser kun produseres i åtte land og må leveres over hele verden.
  • Også lokalt skreddersydde last-mile distribusjonsmodeller bør opprettes med fokus på strategisk plassering av lager, synkronisering av vaksiner og tilleggsutstyr, samt antall og plassering av vaksinasjonspunkter.

Den opprettede logistikkinfrastrukturen og kapasiteten bør holdes på dette nivået ettersom det i de kommende årene er behov for ytterligere 7-9 milliarder vaksinedoser årlig for å holde infeksjonsraten lav, og redusere tempoet på virusmutasjoner – sesongmessige svingninger ikke inkludert.

Planlegger for fremtiden
Planlegging for fremtiden er viktig for å identifisere og forhindre helsekriser tidlig gjennom aktive partnerskap, utvidede globale varslingssystemer, en integrert epidemiforebyggende agenda og målrettede FoU-investeringer. Det anbefales også å utvide og institusjonalisere virusbegrensning og mottiltak (f.eks. sporing av digital kontakt og nasjonale lagre), for å sikre strategisk beredskap og mer effektive responstider. For å legge til rette for en rask distribusjon av medisiner (dvs. diagnostikk, terapi og vaksiner), bør myndigheter og bransjer benytte "ever-warm" produksjonskapasitet, planer for forskning, produksjon og anskaffelse, samt utvide lokale distribusjonsevner.

Hele rapporten kan leses her: https://www.dhl.com/pandemic-resilience