Chief Financial Officer Melanie Kreis og adm. direktør Frank Appel i DPDHL.

Rekordinntekter for Deutsche Post DHL Group i 2021

• Fortsatt lønnsom vekstkurve for alle divisjoner: Konserninntektene økte til 81,7 milliarder euro i regnskapsåret 2021
  • Driftsresultatet nådde 8,0 milliarder euro, en forbedring på 65 %
  • Kontantstrøm nesten doblet til 4,1 milliarder euro
  • Foreslått økning i utbytte til 1,80 euro pr. aksje, nytt tilbakekjøpsprogram for aksjer på opptil 2 milliarder euro igangsatt
  • Adm. direktør Frank Appel: «I et utfordrende år oppnådde vi den beste prestasjon i selskapets historie.»

Bonn, 9. mars 2022: Deutsche Post DHL Group (DPDHL), verdens ledende logistikkonsern, leverte lønnsom vekst i siste regnskapsår. Konsernets inntekter økte med 22,5 % til 81,7 milliarder euro fra året før. Det er det høyeste inntektsnivået i konsernets historie. Alle fem divisjonene bidro til rekordresultatene. Etterspørselen etter konsernets logistikkløsninger nådde nye høyder i fjor, drevet av den betydelige økningen i global handel og fortsatt sterk e-handel med ytterligere vekst i antall forsendelser. Det muliggjorde igjen en mer effektiv utnyttelse av nettverkskapasiteten. Den raske utviklingen førte til rekordinntekter på 8,0 milliarder euro (2020: 4,8 milliarder euro) og en EBIT-margin på 9,8 % (2020: 7,3 %). Konsernet var dermed mer lønnsomt enn noen gang før.

«Vi har demonstrert vår fulle styrke i krevende tider og oppnådd en ny inntekts- og resultatrekord. Aldri før har DPDHL fraktet så mye gods, ekspressforsendelser og pakker over hele verden. Vi gir også et viktig bidrag til samfunnet gjennom vaksinelogistikk. En stor takk til våre ansatte for deres ekstraordinære engasjement i et utfordrende år», sier Frank Appel, adm. direktør i DPDHL.

Guiding for 2022, lønnsom vekstkurve forventes å fortsette
For regnskapsåret 2022 forventer konsernet en EBIT på 8,0 milliarder (+/- 5 %). Guidingen er basert på antakelsen om at e-handel vil opprettholde sin styrke og fortsette sin strukturelle vekst etter en fase med normalisering. Etter den dynamiske oppgangen i global handel i løpet av 2021, vil veksten i globale logistikkaktiviteter sannsynligvis fortsette, men i et lavere tempo. Interkontinental transportkapasitet forventes å lette tidligst i andre halvdel av 2022. «Vår guiding inkluderer ikke virkningen av konflikten i Øst-Europa på global BNP-vekst og verdens transportmarkeder, som foreløpig er vanskelig å vurdere. Vår prioritet nå er å hjelpe menneskene i krigssonen, å sikre sikkerheten til alle våre ansatte og å holde globale forsyningskjeder i drift», sier Frank Appel.

Høye investeringer i digitalisering og bærekraft
Konsernet investerte en rekordsum på 3,9 millarder euro (2020: 3,0 milliarder euro) i sin virksomhet, digitalisering og bærekraft i 2021. Mesteparten av denne brutto investeringen gikk til å modernisere Express-divisjonens flyflåte og utvide den nasjonale og internasjonale pakkeinfrastrukturen for å sikre effektiv håndtering av betydelig høyere transportetterspørsel. DPDHL gjorde igjen god fremgang i kontantgenerering i 2021. Den frie kontantstrømmen ble betydelig forbedret til 4,1 milliarder euro (2020: 2,5 milliarder euro) til tross for høyere brutto capex.

Uten å ta hensyn til oppkjøp, som den planlagte overtakelsen av Hillebrand, forventer selskapet fri kontantstrøm på 3,6 milliarder euro (+/- 5 %) og brutto investeringer på rundt 4,2 milliarder euro for 2022. Disse investeringene vil fortsatt ha fokus på utvidelse av transport- og sorteringskapasiteten for ytterligere økning i forsendelsesvolumer, samt videre implementering av den digitale transformasjonen.

Mellomlangsiktige mål publisert, ytterligere EBIT-vekstprognose gjennom 2024
Med presentasjonen av årsrapporten, kommuniserte konsernet sine mellomlangsiktige finansielle mål gjennom 2024. EBIT forventes å øke til rundt 8,5 milliarder euro i 2024. Uten å ta hensyn til oppkjøp, som den planlagte overtakelsen av Hillebrand, forventer konsernet å generere kumulativ fri kontantstrøm på rundt 11 milliarder euro i perioden 2022 og 2024. I samme periode forventer konsernet akkumulerte bruttoinvesteringer (capex) på rundt 12 milliarder euro.

«Jeg er veldig fornøyd med at vi kunne avslutte det tredje regnskapsåret på rad med rekordresulteter. Vi har fundamentalt forbedret konsernets finansielle styrke med et massivt vekstsprang på tvers av alle finansielle dimensjoner. Dette styrker vår evne til å betale utbytte og skaper muligheter for bruk av overskytende fri kontantstrøm», sier CFO Melanie Kreis.

Rekordprestasjonene gjenspeiles også i betydelig høyere nettoresultat. Konsolidert nettoresultat etter fradrag av ikke-kontrollerende eierinteresser, økte merkbart til 5,1 milliarder euro (2020: 3,0 milliarder euro). Basisresultat pr. aksje utgjorde dermed 4,10 euro (2020: 2,41 euro).

Forslag til utbytte økte betydelig, beslutning om fornyet tilbakekjøp av aksjer
På bakgrunn av den positive resultatutviklingen vil styret og representantskapet foreslå for den ordinære generalforsamlingen 6. mai 2022, å øke utbyttet fra 1,35 euro pr. aksje året før til 1,80 euro pr. aksje i år. Hvis det blir godkjent av aksjonærene, vil den totale utbetalingen være 2,2 milliarder euro, noe som reflekterer en justert utbetalingsgrad på 43 % basert på utbytteforslaget.

Sett fra den positive forretningsutviklingen har styret og representantskapet igjen besluttet å gjennomføre et tilbakekjøpsprogram for aksjer med et volum på inntil 2 milliarder euro.

Veikartet for bærekraft operasjonalisert, ytterligere økning i medarbeidertilfredshet
I fjor definerte DPDHL sitt veikart for bærekraft og satte målbare ikke-finansielle mål for regnskapsåret 2022 som vil bli tatt i betraktning ved beregning av fremtidig kompensasjon til styret:

• Miljø: I tråd med veikartet for akselerert avkarbonisering og klimaavtalen i Paris, sikter konsernet på en absolutt reduksjon i sine klimagassutslipp til under 29 millioner tonn innen 2030. Konkrete tiltak for å spare rundt 1 million metriske tonn CO2 skal implementeres i 2022.

• Sosialt: Konsernet er overbevist om at høy grad av medarbeidertilfredshet er avgjørende for selskapets suksess. Følgelig vil utviklingen av de ansattes engasjement fortsette å bli tatt i betraktning for kompensasjonen til styret, og er målrettet til å holde seg over 80 %.

• Styring: Konsernet har etablert mål om å overholde de høyeste styringsstandardene over hele verden. Fremgang måles ved andelen gyldige etterlevelsesrelevante opplæringsbevis i mellom- og toppledelsen. Mål for KPI er satt til å være minst 95 % i 2022.

I 2021 investerte konsernet 156 millioner euro i avkarboniseringstiltak, styrket sin posisjon som en av verdens beste arbeidsgivere, og økte ansattes engasjement til 84 %, samt andelen kvinner i mellom- og toppledelsen til 25,1 %. Se årsrapporten for ytterligere informasjon om fremdrift og tiltak innen miljø, sosialt og styring.

Betydelig inntekts- og resultatvekst i alle divisjoner

Express: Express-divisjonen hadde en ekstremt positiv inntekts- og resultattrend i 2021. EBIT økte med 53,4 % til 4,2 milliarder euro. Med 24,2 milliarder euro (2020: 19,1 milliarder euro) var inntektene betydelig høyere enn året før. Denne økningen skyldtes vekst i tidskritiske, internasjonale ekspressforsendelser (TDI) på 10,3 % og en økning i gjennomsnittlig vekt pr. forsendelse. Utnyttelsen av nettverkskapasiteten holdt seg jevnt høy hele året, noe som ytterligere forbedret effektiviteten av håndteringen av sendinger i det globale nettverket. Nok en gang førte dette til økt lønnsomhet. Express hadde en rekord EBIT-margin på 17,4 % (2020: 14,4 %).

Global Forwarding, Freight (GFF): Divisjonen var ekstremt vellykket med å overvinne de vedvarende utfordrende forholdene i de internasjonale transportmarkedene. EBIT mer en doblet seg til 1,3 milliarder euro (2020: 0,6 milliarder euro), mens inntektene økte kraftig til 22,8 milliarder euro (2020: 15,8 milliarder euro). Transportkapasiteten forble kraftig redusert, mens etterspørselen var betydelig høyere i 2021, drevet av oppgangen i global handel. Dette førte til en tilsvarende pris- og marginutvikling drevet av konkurransen om tilgjengelig transportkapasitet. Takket være sitt internasjonale nettverk og ledende markedsposisjon innen fly- og sjøfrakt, kunne GFF gi sine kunder tilgangen de trengte. Fly- og sjøfraktvolumene økte med hhv. 25,7 % og 8,7 %. Transportvolumet for veifrakt økte også med 7,8 %. Divisjonens EBIT-margin ble forbedret til 5,7 % (2020: 3,7 %).

Supply Chain: Pålitelige forsyningskjeder var svært etterspurt i 2021. Divisjonen hadde et betydelig hopp i inntjeningen til 705 millioner euro (2020: 424 millioner euro) basert på en økning i inntekter til 13,9 milliarder euro (2020: 12,5 milliarder euro) og fortsatte effektivitetsforbedringer. Divisjonen har vellykket skalert sin standardiserte forretningsmodell takket være betydelig ny virksomhet. Supply Chain styrket sin posisjon innen e-handel gjennom fortsatt utvikling av integrerte løsninger for e-fulfillment innen online ordrebehandling. EBIT-marginen økte til 5,1 % (2020: 3,4 %) takket være målrettede digitaliserings- og automasjonsprosjekter, samt vellykket kostnadsstyring.

eCommerce Solutions: Divisjonen mer en doblet inntjeningen i 2021 under den utmerkede ledelsen av Ken Allen. EBIT kom inn på 417 millioner euro (2020: 158 millioner euro), drevet av den raske veksten for forsendelsesvolumer innen e-handel. Nesten alle regioner hadde tosifrede vekstrater, med spesielt sterk volumutvikling i Nederland og India. Forsendelsesvolumene innen transport over landegrenser i Europa økte også, med 21,6 %. Den uforminskede sterke veksten i den internasjonale pakkevirksomheten, gjorde det mulig å utnytte nettverkene mer effektivt. Etter å ha oppnådd en positiv EBIT-margin for første gang året før, registrerte divisjonen en bemerkelsesverdig margin på 7,0 % i 2021 (2020: 3,3 %). Ken Allen går av med pensjon 31. juli 2022, og Pablo Ciano vil fra1. august ta over som adm. direktør for DHL eCommerce Solutions, samt bli medlem av styret.

Post & Parcel Germany: Divisjonen økte inntjeninger og inntekter med suksess, med EBIT betydlig opp til 1,75 milliarder euro (2020: 1,6 milliarder euro). Post & Parcel Germany fraktet et rekordvolum på mer enn 1,8 milliarder pakker i 2021 (2020: 1,6 milliarder pakker). Som et resultat utviklet omsetningen seg positivt, og økte til 17,4 milliarder euro (2020: 16,5 milliarder euro), mens volumer hos Post Germany forble praktisk talt uendret på 14,2 milliarder brev. Med 10,0 % (2020: 9,7 %) var EBIT-marginen på samme nivået som før.