Glutenfrie varianter av pizza Ristorante er på vei inn i frysedisken!

Pizza til (glutenfri) folket!

Så mange som 5% av befolkningen sier at de har glutenallergi. Enda flere sier de har en intoleranse for gluten. Andelen som kjøper glutenfrie produkter på grunn av sunnhet og helse er høy, og spesielt unge kvinner skiller seg ut. Stadig flere matvare-leverandører kommer med glutenfrie alternativer, og nå melder Dr. Oetker seg på i klubben. Ny glutenfri pizza Ristorante er på vei inn i frysedisken.

Pizzabunnen i nye Ristorante Glutenfri er laget av andre ingredienser enn pizza fra konkurrerende produsenter. Hovedkomponentene er rismel, potetstivelse, potetflak og erteprotein, som gjør at den glutenfrie pizzabunnen blir sprø og knasende. Det vil være to smaksvarianter som kommer på markedet, der den ene er populære Mozzarella og den andre er nye Salame. Begge smaksvariantene kommer uten palmeolje.

«Utfordringen med en glutenfri pizza er at deigen mangler viktige proteiner som holder på gass og vanndamp. Det er denne gassen og vanndampen som gjør at deigen hever. Men uten disse bindemidlene har det vært vanskelig å få til en luftig og sprø pizzabunn,» sier Brand Manager Even Kjos Brandeggen.

«Det har vært tydelig kommunisert fra vårt hovedkontor at det ikke slippes et produkt på markedet uten at det er grundig testet, og at dette er så nært opptil originale Ristorante som mulig. En stor europeisk forbrukertest viser at vi har fått til dette, så vi har derfor store forventninger til hvordan produktet vil bli tatt imot hos norske forbrukere,» forteller Øystein Bu, Adm Dir i Dr Oetker Norge.

Dr. Oetker er langt fra den første leverandøren av glutenfri pizza, men nettopp derfor er det viktig å levere et produkt som forbruker vil oppfatte som best. Det er ikke gjort noen kompromisser i produksjonsprosessen, for forbrukerne har høye forventninger til kvaliteten. En samproduksjon med originale pizza Ristorante var utelukket, på grunn av krysskontaminering, og derfor ble det investert i en ny, separat produksjonslinje i Wittlich i Tyskland, som kun produserer glutenfri Ristorante.

Ristorante Glutenfri Mozzarella og Salame blir å finne i frysedisken fra uke 8 2017.

Dr. Oetker er et tysk, familieeid selskap som inngår i Oetker-Gruppen.

I dag er det 4. generasjon Oetker som leder bedriften, og med ca. 9.500 ansatte verden over, er Dr. Oetker en vesentlig aktør innen dagligvarebransjen.

Tillit, bærekraft og troverdighet er ekstremt viktige faktorer innad i Dr. Oetker. Uavhengige og representative undersøkelser viser at selskapet befinner seg helt i toppen av tyske matvare produsenter, og Dr. Oetker er også blant verdens mest tillitsvekkende selskaper internasjonalt. Ingenting skal gå på bekostning av kvalitet, og derfor er slagordet vårt; Kvalitet er den beste oppskrift!

Dr. Oetker står bak en rekke veletablerte varemerker. Produktene finnes blant annet i kategoriene frossenpizza, bakeprodukter, kake- og dessertmikser, müsli, sylte- og safteprodukter, snacks, meieriprodukter og fiskeretter.

Det norske datterselskapet, Dr. Oetker Norge AS, ble etablert i 2004. I dag er bedriften i Norge godt representert i dagligvarehandelen innen kategoriene frossenpizza og bakevarer.

Even K. Brandeggen

Pressekontakt Marketing Manager Pizza, snack og bakeprodukter 66823420

Kvalitet er den beste oppskrift!

Dr. Oetker er et tysk, familieeid selskap som inngår i Oetker-Gruppen.

Dr. Oetker Norge AS
Rosenholmveien 25