EcoOnlines julegave til Brannmenn mot kreft

I Norge er kunnskapen om sammenheng mellom brannmannsyrket og økt kreftfare, relativt ny. Bak arbeidet med å øke bevisstheten for hvordan brannfolk kan beskytte seg bedre, står foreningen Brannmenn mot kreft. Et viktig arbeid som EcoOnline ønsker å gi sin støtte.

- Vi blir veldig glad for all støtte vi kan få. Med flere midler får vi muligheten til å fortsette og spre kunnskap og skape gode holdninger blant brannfolk, sier leder for Brannmenn mot kreft, Tommy Kristoffersen.

Han er en av tre initiativtakere fra Bergen brannvesen som stiftet foreningen, høsten 2014. Siden den gang har de holdt flere seminar og foredrag, blant annet i samarbeid med Kreftforeningen.

Hensikten er å skape en felles forståelse for brannfolks eksponering for kreftfremkallende stoffer og den risikoen det medfører. Både blant brannfolk selv, men også blant myndigheter, de folkevalgte, arbeidsgivere og andre beslutningstakere.

En giftig cocktail

I motsetning til andre yrkesgrupper, der man stort sett kan kontrollere hva man blir eksponert for, kjenner ikke brannmenn til hva innholdet i en bilbrann eller husbrann kan være. Avhengig av hva som brenner varierer innhold, konsentrasjon og kombinasjoner. Kristoffersen kan fortelle at utviklingen likevel viser ett fellestrekk for alle branner:

- Fordi det finnes stadig mer syntetiske produkter i bygg og inventar, øker forekomsten av kjemikalier i brannrøyken. I form av damper, gasser og partikler snakker vi om en cocktail av ulike kjemikalier. For å illustrere problemstillingen så går det ca. 3 minutter fra initialflamme til en fullt utviklet brann i dag, i motsetning til for 20 - 30 år siden da det tok minst 5 ganger lenger tid for det samme rommet.

Hvem redder redderne?

Kristoffersen mener det er et paradoks at brannfolk, som jobber for å redde liv og samfunnsverdier, selv blir alvorlig syke og i verste fall dør.

- Fordi bevisbyrden ligger hos den enkelte er det i dag nærmest umulig å få den erstatningen de har krav på. Den dagen de søker om yrkesskadeerstatning, er svaret nei. Det er en lang kamp for den enkelte i en situasjon der man allerede sliter med en alvorlig sykdom.

Derfor har foreningen sammen med Det Norske Maskinistforbund og Hovedorganisasjonen for universitets- og høyskoleutdannede (UNIO) tatt initiativ til et forslag om endring i yrkesskadelovgivningen. En endring de håper vil føre til en motsatt bevisbyrde, slik det er i andre land.

Føre var–prinsippet

Når Brannmenn mot kreft er rundt i landet og holder foredrag handler det mest om forebygging. Det finnes flere metoder for å begrense eksponeringen for kreftfremkallende stoffer, som for eksempel vask og vedlikehold av klær og utstyr.

Hvordan blir dere mottatt?

- Blant brannmenn har det tidligere vært en kultur for at hjelmen og brannbekledningen de bruker skal være litt svidd og sotete. Det skulle lukte litt svidd av en brannmann. Derfor var det i begynnelsen litt blandede mottakelser når vi startet informasjonsarbeidet, men i dag er tilbakemeldingene utelukkende positive, sier Kristoffersen.

Stor overførbarhet

Dessverre er det slik at det finnes mange yrkesgrupper som utsettes for helsemessige utfordringer. Arbeidet med å bedre helse, miljø og sikkerheten på arbeidsplassen er et evig aktuelt tema.

- Vi ser at opplysningsarbeidet vi driver med har stor overførbarhet. Oppfordrer derfor alle yrkesgrupper til å tenke over hvilke tiltak de kan igangsette for å hindre at deres ansatte blir syke, avslutter Kristoffersen.

• programvare
  • kjemikalier